Голосування показало - потрібна нова виборча система

Автор/джерело -  © Катерина Каплюк, DW 



Дата публiкацiї - 30.10.2014 | Постiйна адреса - http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=3271

Парламентські вибори показали, що і після зміни влади мажоритарні округи можуть виявитись осередками корупції. Громадські активісти закликають перейти до відкритих списків та прозорого фінансування кампаній

Експерти і громадські активісти сподіваються, що позачергові парламентські вибори, які відбулися 26 жовтня в Україні, стануть останніми, проведеними за змішаною системою. "Збереження мажоритарної системи в тому форматі, в якому відбувається зараз, перетворює мажоритарні округи на маленькі центри корупції, в рамках якої кандидати від різних політичних сил засівають гречкою та грошима виборців для того, щоб вони проголосували", - зазначає директор Центру політичних студій та аналітики Віктор Таран.

Одним із найбільш проблемних на цих виборах експерти називають округ 102 в Кіровоградській області, де балотувався колишній секретар Київради Олесь Довгий. "Зафіксовано підписання спеціальних угод, і, за свідченням наших спостерігачів, за ці соціальні угоди виборці отримували винагороду. Були факти підкупу, тиску на членів комісії, спостерігачів", - повідомив 27 жовтня на прес-конференції в Києві голова правління Комітету виборців України Олексій Кошель.

Потрібні відкриті списки

Опитані DW експерти, аби зменшити спокусу до підкупу виборців, пропонують запровадити пропорційну виборчу систему з відкритими списками. Зокрема, можливим є варіант із введенням так званих регіональних відкритих списків. Це означає, що країна ділиться на певну кількість округів, в кожному з яких партії формують свої регіональні списки. Виборець може відмітити в бюлетені окремих кандидатів, незважаючи на їхнє місце в переліку. Позиція кандидата в остаточному регіональному списку партії визначається кількістю відданих за нього голосів.

"Нова система з відкритими регіональними списками дала би можливість не створювати маленькі одномандатні виборчі округи, в яких вкрай серйозний вплив певних корупційних чинників. Мова йде про підкуп виборців, можливість застосування адміністративного ресурсу", - наголошує координаторка громадянської мережі "Опора" Ольга Айвазовська.

Нова виборча система могла би оновити парламент

Подібні ситуації, як у скандальному 102-му, траплялись і в низці інших округів, зазначають громадські діячі, що стежили за перебігом виборчої кампанії. Ще одна особливість нинішньої системи полягає в тому, що саме через мажоритарні округи до парламенту мають значні шанси потрапити депутати, які 16 січня голосували за так звані "закони про диктатуру". За попередніми даними, за мажоритарними округами проходить більше 50 таких депутатів, зазначають у Центрі політичних студій та аналітики. "Якби зміни до виборчого законодавства були прийняті до виборів, склад нової Ради ще більше очистився б", - переконаний Віктор Таран.

"Якби була пропорційна система з відкритими списками, то за мої прогнозами, як мінімум, не було би цієї гри в піддавки на округах, коли впливові політичні сили завідомо виставляли слабких кандидатів на деякі округи, де як самовисуванці йшли дуже небезпечні політики", - зазначає координаторка руху "Чесно" Інна Борзило. Нова система могла би також забезпечити внутрішньопартійну дискусію щодо формування списків і затвердження кандидатів, зазначає Ольга Айвазовська. "Кожен з кандидатів буде вмотивований показати якнайкращий результат, щоб за нього в межах цього регіонального списку партії проголосувала максимальна кількість людей, і отримати гарантований мандат", - додає експертка.

Покарати винних вже зараз

Активісти наголошують на тому, що старий парламент все ж встиг прийняти деякі важливі зміни до виборчого законодавства. Зокрема, йдеться про покарання за підкуп виборців: винні можуть отримати від трьох до шести років тюрми. На думку Віктора Тарана, зараз дуже важливо покарати винних, адже спроби підкупу виборців можуть продовжуватись навіть за нової виборчої системи. "Якщо ми цих порушників посадимо, суспільство почне очищуватись. І на місцевих виборах, які відбудуться в 2015 році, проблема буде набагато меншою", - зауважує аналітик.

Чим більшою є територія округу, тим важче проводити маніпуляції, зазначає Ольга Айвазовська. Таким чином, відхід від невеликих одномандатних округів міг би зменшити кількість спроб фальсифікацій. Водночас представниця "Опори" наголошує, що жодна система сама по собі не забезпечить абсолютно якісних виборів, якщо не буде паралельно багато інших змін. Наприклад, у разі порушень має бути система покарань і ефективна судова система. Окрім того, Україна потребує кодифікації виборчого законодавства в цілому та збільшення прозорості фінансування виборчих кампаній, вважає Айвазовська.

Контроль за обіцянками політиків

"Під час телевізійних ефірів та особистого спілкування ми питали в політиків, які перші три ініціативи та чи інша партія обіцяє реалізувати в наступному парламенті, і більшість прохідних партій сказали, що в першу чергу вони хочуть змінити виборче законодавство. Ми це дуже підтримуємо і тепер будемо фіксувати, чи справді вони дотримуються свого слова, і головне - щоб це виборче законодавство не стало ще гіршим", - наголошує Інна Борзило з руху "Чесно".

За її словами, можливі зміни мають стосуватись передусім пропорційної системи з відкритими списками, а також збільшення фінансової прозорості як самих кандидатів партій, так і виборчої кампанії. Активістка очікує, що нові депутати все ж покращать виборче законодавство, оскільки більшість прохідних партій дали такі обіцянки, і їх лишилось тільки реалізувати.

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.
© Автор проекту - Валерій Колосюк.