День народження Facebook: як соцмережа змінила наше життя і чого від неї очікувати у 2018 році

Автор/джерело -  ©  Ігор Саджениця, 24 канал 



Дата публiкацiї - 4.02.2018 | Постiйна адреса - http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=3904

4 лютого 2004 року став переломним в історії сучасного світу. Це день, коли розпочав роботу Facebook. Соціальна мережа, яка була розрахована лише на студентів декількох елітних університетів США, змінила світ, як свого часу писемність та книгодрукування.

Навряд чи студент Гарварду Марк Цукерберг розумів, які наслідки матиме його винахід

Історія Facebook

Навряд чи студент Гарварду Марк Цукерберг в цей час розумів, які наслідки матиме його винахід. Та й у 2004 році його розробка значно відрізнялася від того, що зараз ми розуміємо під словом Facebook. І назва у продукту була дещо іншою – Thefacebook. Приставку "The" прибрали лише через рік, у 2005 році.

Після запуску сайту через шість днів на Марка Цукерберга подали до суду троє студентів Гарварду – брати Камерон і Тайлер Вінклевосс та Дів’я Нарендра. До слова, перші двоє згодом стали одними з найбільших власників біткойнів у світі. Вони звинуватили Цукерберга у тому, що він пообіцяв розробити соціальну мережу для студентів Гарвардського університету HarvardConnection.com, натомість він використав їхні ідеї для створення власного продукту. Все закінчилося досягненням компромісу, деталі якого учасники суперечки не повідомляють.

Після цього розпочалося сходження Facebook до вершини. За перший місяць у ньому зареєструвалася половина студентів Гарварду. Згодом відкривають доступ до соцмережі студентам університетів Стенфорда та Єля, Бостонського, Колумбійського та Нью-Йоркського університетів, Массачусетського технологічного інституту. Однак мережа надалі була закрита для зовнішніх користувачів. Щоб приєднатися до неї, слід було бути студентом чи випускником одного з цих університетів і отримати відповідне запрошення. І лише 26 вересня 2006 року Facebook став доступним для всіх, хто старший 13 років (таке обмеження діє і далі – через американське законодавство, яке оберігає права дітей в інтернеті).

Компанія розросталася. Вже через 3,5 роки після заснування – у жовтні 2007 року – її оцінювали у 15 мільярдів доларів (хоча прибутку Facebook поки не приносив). 26 серпня 2008 року, через 1665 днів після заснування, Facebook перейшов психологічну межу – 100 мільйонів користувачів. Щоб подвоїти цей показник – 200 мільйонів користувачів – знадобилося лише 225 днів. Цей показник було досягнуто 8 квітня 2009 року. У вересні 2009 року було оголошено про отримання першого прибутку.

17 травня 2012 року Facebook провів первинне розміщення акцій (IPO) на біржі NASDAQ. В результаті IPO активи компанії були оцінені в 104 мільярди доларів. В квітні 2016 року ринкова капіталізація Facebook сягнула 319 мільярдів доларів.

24 серпня 2015 року вперше в історії існування соціальної мережі її добова відвідуваність перевищила один мільярд осіб. 28 червня 2017 року кількість користувачів Facebook сягнула 2 мільярдів осіб. Цього ж місяця року кількість українських користувачів Facebook різко зросла після заборони російських соціальних мереж "Одноклассники" та "ВКонтакте". Кількість акаунтів в українському Facebook досягла позначки в 10 мільйонів. За місяць – у липні 2017 року – Facebook став найпопулярнішою соцмережею в Україні.

Негативний вплив Facebook та залежність від Like

Та Facebook має і свою "темну сторону". Соцмережа за 14 років свого існування змінила ціле покоління її користувачів, ставши поштовхом для наступних соцмереж. Перш за йдеться про так звану залежність від Like – схвалення інших користувачів мережі своїх постів чи фото.

Розробник Facebook Джастін Розенштейн, який і придумав "кнопку класності" – Like, за десять років після винаходу назвав її "монстром". Головним предметом занепокоєння для Джастіна Розенштейна став психологічний вплив технологій на людей, які проводять по екранах своїх телефонів в середньому 2617 разів в день.

 

Крім звикання, технології викликають стан, який отримав назву "тривала часткова увага". Це явище різко знижує здатність до зосередження і погіршує когнітивні функції. Як показало дослідження, смартфон, що перебуває поблизу, отупляє власника навіть у вимкненому стані.

Один з колишніх виконавчих директорів Facebook Чамат Паіхапітья також розповів, що соцмережа руйнує ті зв’язки, які встановлюються у соціумі природним чином.

«Я гадаю, що ми створили інструменти, які розривають саму соціальну структуру суспільства. Це справжня глобальна проблема: всі ці короткі сеанси зворотного зв’язку руйнують принципи, за якими люди повинні взаємодіяти. Все це вийшло ненавмисно. Ви цього не усвідомлюєте, але ви запрограмовані. Уявіть, що погані хлопці мають можливість маніпулювати величезним числом людей. Це дуже погане становище»,
– розповів Паіхапітья.

Тож не дивно, що він забороняє користуватися Facebook своїм дітям.

Facebook та штучний інтелект

Як технологічна компанія, Facebook відзначився і розробкою у сфері штучного інтелекту. І виявив там чималу небезпеку. В ході оновлень та чергових покращень чат-ботів соціальної мережі, дослідники були вражені, адже помітили, що штучний інтелект соціальної мережі Facebook створив власну мову.

Такий курйоз трапився внаслідок використання алгоритмів машинного навчання, де боти соцмережі спілкувалися між собою для подальшого поліпшення і зміцнення навичок розмови. Згодом, боти почали відхилятися від запрограмованого сценарію і перейшли на власну мову, яка була створена без людини. При цьому сама розмова була схожа на простий набір слів, які між собою не дуже пов’язані.

Відтак компанія вирішила припинити експеримент із впровадженням системи штучного інтелекту. Фахівці остерігаються, якщо боти почнуть спілкуватись між собою, то поступово стануть більш самостійними і непідконтрольними своїм розробникам.

Новий алгоритм Facebook

2017 рік відзначився тим, що розробники Facebook неодноразово змінювали алгоритм показу новин у стрічці. Продовжили вони це робити і у 2018 році. Так, за словами Марка Цукерберга, тепер у стрічці новин користувачі будуть бачити менше публічного контенту, наприклад публікацій від компаній, брендів і ЗМІ. Натомість буде більше постів від друзів.



Цього виявилося замало, і нове оновлення від Facebook буде показувати користувачам більше локальних новин. Зроблено це було задля зняття зайвої соціальної напруги у суспільстві.

Щоб зрозуміти глобальність таких змін, слід відзначити лише один факт – кількість часу, проведеного в мережі за один день усіма користувачами, скоротився на 50 мільйонів годин.

Найбільше, хто постраждав від таких оновлень – бізнес та ЗМІ, які активно працювали у соцмережі. Нові оновлення не дали їм можливості перебудувати свою поведінку у Facebook. Аналітики вже прогнозують, як буде поступово змінюватися поведінка представників компаній – доведеться особисто "йти в люди".

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.
© Автор проекту - Валерій Колосюк.