1. Має сильну інтелектуальну уяву (Оноре де Бальзак створив портрети близько 2000 людей, які сприймаються реальнішими, ніж живі люди). Вивчає життя шляхом спостережень та умовиводів частіше, ніж на особистому досвіді. Глибокий аналітик; впевнений, що коли не давати собі звіту у порядках, що панують у світі, то неможливо жити.
2. У його міркуваннях про життя відчувається терпкий присмак відверто реалістичних, якщо не цинічних уявлень. Наприклад, надію на те, що війни не буде тільки тому, що вона жахлива, вважає безґрунтовною ілюзією. Вкладає ґрунтовність у всі свої думки. У нього дар скрупульозного аналізу, цей аналіз позбавлений всілякого самообману, йому властиві своєрідна гостра іронія і гумор з відтінком "чорного", не любить палких ентузіастів.
3. Майже ніколи не виявляє емоцій, оберігає від них своїх близьких. Певен, що надто сильні пристрасті несуть людині загибель (і що стосується його надто завзятого дуала Цезаря, це справедливо). Дуже не любить крику, на сльози та істерику реагує просто - йде геть (іноді - засинає). Противник ницих розваг, що викликають "дешеві" емоції. Якщо хтось подобається - цього не виказує, вміє вилити цебер води на ентузіаста, але вміє і згасити відчай, коли іншим не щастить, коли все падає з рук, а доля здається ворожою. Під властивою йому льодовою маскою незворушності прихована чутливість.
4. Добросердний песиміст, негативізм і насмішкуватість уживаються в ньому з природною добротою і лагідністю. Вважає за необхідне брати до уваги інтересі інших людей, адже тільки так можна вплинути на них. Подібно до П'єра Безухова, вважає, що "всяка насильницька реформа гідна засудження, тому що ніскільки не виправляє зла, поки люди залишаються такими, як вони є" (Л.Толстой, Війна і мир). Чітке розуміння консерватизму людської натури становить основу його песимізму.
5. Поважає людей сильних, які добре знають свій шлях, вимагають поступок - людей, які звільняють його від необхідності вигадувати цілі, й самі користуються вигаданими ним способами дії, на які він великий майстер. Схильний попереджати про небезпеку, відмовляти партнера від нерозсудливих вчинків, але був би нещасливий з людиною, яку не треба було б відмовляти, бо в глибині душі прагне сперечань з долею, ризику.
6. Схильний навмисно приховувати імлою невизначеності чітку межу між свідомим і несвідомим. У своїй діловій активності потайний та обережний: ніколи не дасть певної згоди, навіть коли знає, що справа йому під силу. Не любить просити або торгуватися, чоловік цього типу щодо жінок ніколи не квапить події, зберігає гідність і примудряється ввійти до них в душу.
7. Здатний правильно діяти навіть у зовсім немислимій ситуації, де непридатні всілякі доктрини та концепції, в принципі не вважає за потрібне дотримуватися заздалегідь встановленого плану. Продумує завчасно на десять ходів наперед, однак діє, керуючись інтуїцією, чуттям, емоціями. Вважає за доцільне вносити в свої дії елемент таємничості, іноді дивує несподіваністю своїх вчинків. Робить і те, що можна, і те, що за звичними уявленнями робити не слід. Не терпить дріб'язкової регламентації вчинків, вважає, що не існує універсальної науки життя: є тільки обставини і особистості.
8. Вивчає ті духовні основи, які роблять людину особистістю, а суспільству надають єдності, йому близький девіз Сократа: "пізнай самого себе". Не ставлення людини до інших людей, а саме ставлення до самого себе найчастіше стає об'єктом його роздумів; вважає, що людина не досягає щастя не тому, що не жадає його, а тому, що не знає, в чому воно полягає. Нерідко цікавиться історією, надихається образами її великих героїв, голоси яких він нібито чує. Для нього не пустий звук такі поняття, як батьківщина, обов'язок, йому навіть властива ностальгія.
9. З окремих вчинків людини складає мовби діючу модель, узагалі все знає заздалегідь. Якби не застерігав від неприємностей завчасно, почував би себе зайвою людиною. Часто ставить запитання співбесідникові лише через ввічливість, знаючи наперед, які почує відповіді. Майстер діалогу: як правило, дає партнерові можливість говорити, а сам висловлюється лише у найбільш слушний момент. Розуміє психологію людей, прогнозує їхні дії, вчинки.
10. Не впевнений у пізнаваності об'єктивного світу, але впевнений у своїй здатності викрутитися з будь-якого становища. Його ідеал - людина дії, але сам він вважає за краще, аби його не чіпали: "нині я твердо усвідомлюю - що я і чим я стану". Завжди знає ціну похвали і ніколи не обманюється банальностями.
11. Як усі по-справжньому певні себе люди, скромний, тримається на других ролях, або - в ролі керівника - принаймні у затінку, поводить себе спокійно і стримано. Нерідко приховує свою скромність під маскою зарозумілості, має серйозний і зосереджений вигляд, цілком поринає у свої думки, нерідко буває мовчазним, непривітним, буркотливим, його очі не відбивають нічого з того, що відбувається довкола нього і не реагують на поведінку присутніх або зміни в навколишній атмосфері. прагне зберегти незалежність і не піддаватися будь-яким почуттям. Маленькі дивацтва: часто миє руки, може не носити годинник та взагалі обходитися без нього.
12. Ось як описує лицаря своїх мрій студентка Лайма (тип - Цезар): "Він має бути вродливим і смутним, очі великі й сумні, небалакучий, не говорить компліментів, і тому складається враження, що він недосяжний. Його мучать десятки проблем, на які, по-моєму, не треба звертати уваги. Мене приваблюють його смуток, серйозність, прагну розвеселити, підняти настрій, порадувати, Якщо на вечірці є такий хлопець, я не нудьгуватиму", - опис "Бальзака", який у своїх почуттях дуже постійний, не схильний до пригод, бажає повної залежності від вимогливого коханого.
© I.Онуфрієнко (Вайсбанд), Соціоніка//"Наука і суспільство", 1990, NNo 1-5. |