Чергова резонансна ДТП як дзеркало нашої безпечності та відсутності культури поведінки на автошляхах

Автор/джерело -  © Валерій Колосюк, “Аратта-Україна” 



Дата публiкацiї - 27.11.2009 | Постiйна адреса - http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=1498

25 листопада о 21:30 у Києві, на виїзді із села Чапаєвка, депутат від НУ-НС, екс-мер Києва Олександр Омельченко на позашляховику Mitsubishi Pajero на смерть збив пішохода.

Інцидент стався біля зупинки громадського транспорту "Віта-2". Цю новину, з посиланням на Магнолія-ТВ, повідомили всі ЗМІ.

Зі слів свідків, чоловік, на вигляд близько п'ятдесяти років, переходив дорогу по "зебрі".

Від удару машиною пішохода відкинуло за перехід на кілька десятків метрів. Лікарі швидкої допомоги нічим не змогли допомогти: смерть настала миттєво.

Зі слів місцевих жителів, незважаючи на гарну освітленість місця трагедії й наявність дорожніх знаків, цей перехід вважається в Чапаєвці небезпечним.

Нагадаємо, що нинішній мер Л. Черновецький відзначився в двох ДТП зі смертельним результатом. В одному - Л. Черновецький збив молодого хлопця, якого обізвав бомжем, а в другому - школяра в Чапаєвці збила його дружина...

Довідка прес-служби управління Державної автомобільної інспекції в Києві

25 листопада близько 21.20 на Столичному шосе неподалік зупинки громадського транспорту „Віта-2" народний депутат України Олександр Омельченко, рухаючись за кермом власного автомобіля „Міцубісі-Паджеро" зі сторони Конча-Заспи в напрямку Києва, скоїв наїзд на 48-річного чоловіка, який переходив проїзну частину дороги зліва направо по ходу руху автомобіля. Від отриманих тілесних ушкоджень пішохід помер на місці пригоди. Про це повідомив начальник столичного управління ДАІ Анатолій Сіренко.

У письмовому поясненні Олександра Омельченка, яке було надано співробітникам ДАІ, зазначено, що його автомобіль рухався в напрямку міста у другій смузі руху зі швидкістю біля 70 км/год (на даній ділянці відповідним знаком встановлено обмеження максимальної швидкості до 80 км/год). Він також пояснив, що в с.Чапаєвка перед його автомобілем із-за потоку зустрічного транспорту несподівано з`явилася людина. Зі слів народного депутата пішохід переходив дорогу в невстановленому для переходу місці, приблизно за 40 метрів від пішохідного переходу. Такі ж покази надав один зі свідків. В поясненні Олександр Омельченко також вказує, що застосував екстрене гальмування аби уникнути наїзду.

Народний депутат знаходився на місці ДТП до завершення оформлення матеріалів пригоди, а також пройшов медичну експертизу (висновок №001101), яка засвідчила, що він був тверезим.

 

Ми не будемо проводити власне розслідування ДТП, лише звернемо увагу на деякі факти та норми закону з метою попередження подібних нещасних випадків.

Факти

Подія трапилася в темну пору доби. На освітленому пішохідному переході на Столичному шосе в Києві поблизу зупинки громадського транспорту «Віта-2». Дорога в цьому місці має по дві смуги для руху в кожному напрямку. Розділювальний бар’єр відсутній. «Острівець безпеки» - також

Автомобіль, за кермом якого перебував Олександр Омельченко, рухався з дозволеною швидкістю. Характер пошкоджень автомобіля дозволяє це стверджувати. Після скоєння ДТП водій місце події не залишив, викликав «швидку» та співробітників ДАІ, від медичної експертизи не відмовився.

До честі нардепа – держномери з автомобіля не знімав, від об`єктивів камер не ховався.

Пішохід, 48-річний Олександр Карпинський, переходив дорогу у встановленому місці (зі слів свідків), у напрямку зліва направо по відношенню до автомобіля нардепа. Зі слів винуватця пригоди – «із-за потоку зустрічного транспорту несподівано з`явилася людина». Потерпілий був одягнутий у темний одяг.

Закон

Норми, правила поведінки і відношення між учасниками дорожнього руху в Україні, як і в інших державах, регламентуються Правилами дорожнього руху.

Якщо пригода справді трапилася на пішохідному переході, то водієм були порушені кілька пунктів 18 розділу ПДР: «ПРОЇЗД ПІШОХІДНИХ ПЕРЕХОДІВ І ЗУПИНОК ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ». Але ми хочемо звернути особливу увагу на два порушення Правил дорожнього руху з боку загиблого пішохода. Правила вказують прямо:

4. ОБОВ'ЯЗКИ І ПРАВА ПІШОХОДІВ

4.4. У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості пішоходи, які рухаються проїзною частиною чи узбіччям, повинні виділити себе, а за можливості мати на зовнішньому одязі світлоповертальні елементи, для своєчасного їх виявлення іншими учасниками дорожнього руху.

4.14. Пішоходам забороняється:

б) раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід;

 

Для пішоходів одним з найдієвиших способів забезпечити себе на дорозі є використання світлоповертальних елементів - флікерів

У пішоходів відсутня культура поведінки на автошляхах

Якщо з уведенням нових штрафів за порушення Правил дорожнього руху дозволило зменшити кількість порушень і дорожніх пригод з тяжкими наслідками з боку водіїв, то культура поведінки пішоходів, як учасників дорожнього руху за законом, ще знаходиться на примітивному рівні.

І, на превеликий жаль, співробітники ДАІ абсолютно не вимагають виконання від пішоходів пункту 4.4 діючих Правил, зміни до якого були внесені 1 жовтня минулого року постановою Кабінету міністрів України.

Наприклад у сусідній Білорусі, як і в багатьох європейських країнах, ця вимога виконується, як і накладається покарання на пішоходів, які в темну пору доби не виділяють себе за допомогою світлоповертальних елементів – флікерів або спеціальних світлоповертальних пов`язок, або елементів верхнього одягу.

Службами ДАІ були проведені дослідження, які довели наступне: дорожньо-транспортні події за участю пішоходів відрізняються найбільш тяжкими наслідками, оскільки ризик смертельного результату для пішохода достатньо великий вже при швидкості руху транспортного засобу 40 км/год. Лише дві третини дорожньо-транспортних подій за участю пішоходів відбувається з вини водіїв транспортних засобів, у 50 відсотках випадках наїзду автомобіля на пішохода винні самі пішоходи.

Більшість дорожньо-транспортних подій за участю пішоходів відбуваються в темний час. Значна кількість таких подій відбувається у вранішній і вечірній час, коли люди прямують на роботу і повертаються додому.

У темний час доби водіям достатньо складно помітити пішохода, не позначеного світлоповертальними елементами під час перебування на проїжджій частині. Основна проблема полягає в тому, що часто пішоходи вважають, що водій транспортного засобу їх бачить, і без необхідної обережності ступають на проїжджу частину. В той же час водій надто пізно помічає пішохода, не позначеного світлоповертальними елементами - тому що зливається з темним фоном дороги, оскільки яскравішими джерелами світла є фари стрічних автомобілів. Якщо ж пішохід позначений світлоповертальними елементами (наприклад флікерами або світлоповертальними елементами одягу), відстань, з якої водій помічає пішохода при увімкненому ближньому світлі, зростає з 25-40 до 140 метрів! А при дальньому - до 400 метрів! Цієї відстані достатньо, щоб зменшити швидкість без використання екстреного гальмування і створення аварійної ситуації.

Відстань гальмівного шляху у такому випадку залежить від таких умов: реакції водія, стану гальмівної системи та амортизаторів автомобілю, типу колесної гуми (шин), погодніх умов, стану дорожного покриття. Навіть при 60 км/год автомобіль може гальмувати від 25 до 125 метрів!

У містах особливо небезпечні сутінки, коли зовнішнє електроосвітлення вже відключене вранці, або ще не увімкнуте ввечері, а інтенсивність руху транспорту і пішоходів зростає. У випадку погіршення природних умов небезпека на дорогах також зростає.

Необхідно пам'ятати, що відповідно до Правил дорожнього руху темний час доби - проміжок часу, який починається після заходу сонця і закінчується зі сходом сонця, тобто даний період часу визначається не суб'єктивними відчуттями учасників дорожнього руху або співробітників Державтоінспекції, а астрономічними даними про час сходу і заходу сонця, які можна знайти, наприклад, в газетах. Що таке недостатня видимість також прямо окреслено в діючих ПДР:

недостатня видимість - видимість дороги в напрямку руху менше
300 м у сутінках, в умовах туману, дощу, снігопаду тощо;

темна пора доби - частина доби від закінчення вечірніх (30 хв.
після заходу сонця) до початку ранкових сутінків (30 хв. до сходу
сонця);


Для пішоходів одним з найдієвиших способів забезпечити себе на дорозі є використання світлоповертальних елементів.

Досвід впровадження обов’язкового використання світлоповертальних елементів свідчить – кількість ДТП за участю пішоходів одразу скорочується на третину!

Ризик смертельного результату для пішохода залежно від швидкості руху транспортного засобу

Швидкість автомобіля при зіткненні та вірогідність смертельного результату для пішохода:

  • 30 км/ч 10%

  • 40 км/ч 30%

  • 50 км/ч 65%

  • 60 км/ч 95%

Флікери - це маленькі значки або наклейки, які можна розмістити на рюкзаку, куртці, руці або джинсах, а також на взутті. Вони відбивають світло в темноті і допомагають побачити пішохода в нічний час швидше. Флікери виготовлені з м'якого пластика і мають яскравий відтінок. Вони бувають у вигляді смайликов, іграшок, пластин, значків, гнучких смуг, що охоплюють руку, і наклейок.

 

Вмикати ближнє світло необхідно постійно - це робить помітним автомобіль не лише в умовах недостатньої видимості, а й вказує на напрямок його руху

Водії, не «економте електрику» - вмикайте ближнє світло!

Хочемо нагадати, що Державтоінспекція вже виступала ініціатором введення для українських водіїв правил використання зовнішніх світлових приладів в денний час в осінньо-зимовий період – тобто в період, коли видимість на автошляхах найменш сприятлива для всіх учасників дорожнього руху.

Для тих же пішоходів, за участю яких, наприклад, у Києві відбувається майже половина всіх ДТП, увімкнені фари стали б додатковим попередженням про небезпеку, яку несе в собі автомобіль, що рухається.

Нагадаємо, що відповідно до п.19.1 Правил дорожнього руху в темний час доби та в умовах недостатньої видимості (наприклад, в туман, снігопад, сильний дощ) незалежно від ступеня освітлення доріг, водій зобов'язаний вмикати фари ближнього світла або протитуманні фари.

За умов стрімкої автомобілізації України, час перейняти європейський досвід - у багатьох країнах тримати увімкненим ближнє світло необхідно постійно - це робить помітним автомобіль не лише в умовах недостатньої видимості, а й вказує на напрямок його руху, - що досить критично під час руху нашими автошляхами з малою кількістю смуг для руху.

Отже, час робити висновок – підвищивши культуру поведінки, зробивши себе помітним на дорозі, ми значно скоротимо кількість дорожніх пригод з тяжкими наслідками.

Українці, шануймося, – бережімо себе!

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.
© Автор проекту - Валерій Колосюк.