|
Риторичне питання: коли в Україні будуть нормальні дороги?
Автор/джерело - © Віталій Дубенський, DW
|
Дата публiкацiї - 29.06.2015 | Постiйна адреса - http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=3449
97 відсотків доріг в Україні перебувають у незадовільному стані.
Чи може ситуація покращитися від анонсованої міністерством інфраструктури реформи, з’ясовувала DW.
На більшості доріг в Україні особливо не розженешся. Близько 90 відсотків автомобільних шляхів загального користування не ремонтували вже понад 30 років. Такими є офіційні дані українського міністерства інфраструктури. Ця ситуація віддзеркалилась і на міжнародному рейнтингу України. Згідно з доповіддю про "Глобальну конкурентоспроможність за 2014-2015 роки", яку підготував "Всесвітній економічний форум", якість українських доріг залишається дуже далекою від ідеалу. Україна посідає 139-те зі 144 місць. Дороги України виявилися трохи кращими за молдавські (140 місце), але гіршими за російські (124 місце). Те, що дорожню проблему цілком можна вирішити, довела Грузія. Ця країна в актуальному рейтингу обіймає 65-ту сходинку, випередивши навіть члена Євросоюзу - Польщу (89 місце).
П’ять років ямкового ремонту?
Зрозуміло, що для приваблення інвестицій та зближення з ЄС життєво необхідно налагодити автомобільні шляхи. Міністерство інфраструктури нещодавно анонсувало пілотний проект з будівництва, ремонту та захисту доріг. Презентуючи концепцію цієї реформи на одному з останніх засідань уряду, міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський визнав, що 97 відсотків доріг в Україні перебувають у незадовільному стані. Водночас він висловив сподівання, що до 2020 року, завдяки запропонованим змінам, цей показник скоротиться до 10 відсотків.
Проте на думку експерта ініціативи "Реанімаційний пакет реформ" Андрія Мартенса, який спеціалізується на реформуванні дорожньої галузі, за п’ять років можливо відремонтувати тільки 25-30 відсотків шляхів. У розмові з DWвін пояснив, що для того, щоб привести до ладу українські дороги на 90 відсотків необхідно не менше одного трильйона гривень та 20 років за умови ритмічного фінансування.
Керівник експертного напрямку "Центру транспортних стратегій" Андрій Шкляр у свою чергу заявив, що питання в тому, про який ремонт ідеться. "Очевидно, що ямково-тимчасовий зробити вдасться, а от наскільки він підвищить якість доріг - сказати важко", - зауважив експерт. Але навіть ямковий ремонт залишається під питанням, якщо згадати, що на цей вид ремонту цього року виділено приблизно 3 мільярда гривень, при необхідних 7-8 мільярдах.
Децентралізація розвитку дорожньої галузі
Згідно з "Проектом Дорожньої карти розвитку дорожньої галузі України на період 2015-2017 рік", який був оприлюднений на офіційному сайті міністерства інфраструктури, дороги місцевого значення будуть передані у власність місцевим органам влади, а "Укравтодор" відповідатиме виключно за дороги державного значення (близько 32 тисяч кілометрів - Ред.).
Ще однією новацією стане те, що "Укравтодор" залишиться тільки замовником робіт. Підрядників вибиратимуть на відкритих тендерах, а контролюватиме якість робіт незалежний орган. На цю роль пропонують німецьку, британську або австрійську компанії.
Запропоновану концепцію проекту хочуть випробувати в Миколаївській області. Це планується зробити ще до змін на законодавчому рівні. Головною ідеєю пілотного проекту є створення дорожнього фонду, який і фінансуватиме відновлення українських шляхів.
Спеціалізований дорожній фонд Миколаївської області стане прототипом для "Державного дорожнього фонду", який планується створити до 2017 року. Передбачено, що місцева влада зможе направляти на утримання доріг збори від акцизу на паливо з АЗС обсягом 5-10 відсотків, а також створювати територіальні дорожні фонди.
Фінансування залишається під питанням
Передбачається, що кошти до фонду вноситимуть інвестори, місцеві перевізники, сільгоспвиробники, морські порти та "Укрзалізниця". Але, за словами Шкляра, в таких умовах малоймовірно, що приватні інвестори, про яких заявляє міністерство, захочуть фінансувати дороги. Погоджується з ним і колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. Він вважає, що така ініціатива приречена на провал: "Очікувати поповнення дорожнього фонду з боку Укрзалізниці, яка сама перебуває у борговій ямі, а ступінь зносу її рухомого складу досягає 90-98 відсотків, просто смішно".
Досвід інших країн показує, що ключовим джерелом фінансування дорожнього господарства є акциз на паливо та інші підакцизні товари. Це справедливо як для Україні, так і для Європи. Очевидно це знають і в міністерстві, тому в 2016 році планується збільшення надходжень до дорожніх фондів через підняття ставок на підакцизні товари. Проте, на думку Шкляра, основним протиріччям реформи є "недорожнє" використання акцизних зборів, які направляються до загального фонду бюджету замість цільового фінансування інфраструктури.
Дороги за штрафи
Левову частку шкоди українським дорогам завдають перевантажені транспортні засоби. За різним оцінками, не менше 30 відсотків вантажного транспорту пересувається українськими дорогами з перевищенням норм. Тому міністерство планує відновлювати дороги й за рахунок штрафів. Проект закону щодо штрафів планується розробити до кінця вересня 2015 року. Але Мартенс вважає, що це не вирішить проблему. "Для початку потрібно привести до ладу дороги, а потім штрафувати за перевантаження. А так, крім протесту з боку транспортних компаній, ми нічого не отримаємо", - вважає він.
Незважаючи на бажання міністерства інфраструктури почати реформи ще до зміни законодавства, Кава відкидає таку можливість. На його думку, головні проблеми реформи дорожньої галузі зараз застрягли якраз на законодавчому рівні.
Дорожня проблема існує в Україні давно. Якщо дивитись на досвід Польщі, країни, яку можна порівняти з Україною за розмірами та радянським спадком, то для суттєвого відновлення українських доріг, як зазначають експерти, необхідно не менше десяти років і десятки мільярдів євро.
|
|
|
|
|
© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.
© Автор проекту - Валерій Колосюк.
|