Після хасидів Умань перетворилась у сміттєзвалище |
Увібравши благодать святого місця, – могили цадика Нахмана, прочани залишають по собі виснажених їхнім гостюванням уманців. Цьогоріч у невеличкому містечку побувало 15 тисяч юдеїв з 24-х країн.
Хасиди поставили на “вуха” всю черкаську міліцію. До Умані стягнули 500 правоохоронців, не рахуючи бійців спецпідрозділів. Берегли юдеїв від терактів, адаптували до місцевого життя.
Сергій Поліщук, керівник Уманського МВ УМВС України в Черкаській області:
- Багато приїжджає молодих дітей, покупили тут мопеди - не маючи віку, не знаючи знаків наших – то ці мопеди були в них забрані.
Українських міліціянтів хасиди бояться менше, ніж двох своїх - ізраїльських, які допомагають нашим. Силовики - за парканом хасидського містечка. Всередині вартують самі прочани та найняті за тендером охоронці. Приватники з хасидами розуміються. Потайки дивуються з їхніх звичаїв.
Іван Шашкевич, приватний охоронець:
- Є все: і кричать, і співають, і молються.
Медична служба – також спільна. Для тяжко-хворих - Уманський шпиталь. Проте, здебільшого обходилися своїми силами.
Джозеф Лівшиць, медик (Ізраїль):
- Головне - це серозного не було. Порізи, застуди, болі у спині – здебільшого у тих, хто жив в наметах. Дякуємо українським медикам за підтримку.
З місцевими мешканцями - складніше. Хасидам радіють торгівці та власники квартир поряд з юдейською святинею – могилою цадика Нахмана. Звісно, тих, що здають в оренду. Решта уманців згадують приказку про незваних гостей.
Над усе уманців дратують постійний галас, що його здіймають хасиди та їхня неохайність: під час заїздів прочан місто перетворюється на справжнісіньке сміттєзвалище.
Довідка:
Брацлавський рух хасидів виник більше 200 років назад. Його заснував ребе Нахман із Брацлава (1772-1810) – нащадок засновника хасидізма Баал Шем Това. Існує декілька пояснень, чому брацлавські хасиди прямують до Умані саме напередодні іудейського Нового року. За найпоширенішою серед ортодоксальних євреїв (хасидів) версією, ребе Нахман обіцяв "прийдешній мир тому, хто прийде помолитися в Рош-а-шон на його могилу". Згідно традиції Брацлавського хасидізма, Раббі Нахман неодноразово висловлював своє бажання бути похованим на єврейському кладовищі в Умані. Це місто він вважав особливим, оскільки під час повстання гайдамаків, що увійшло до історії під назвою "Коліївщина" (1768 рік), в Умані було убито, за різними даними, від 2 до 12 тисяч поляків і євреїв із числа тих, що сховалися від повстання в місті.