Європейський Інтернет. Динаміка росту |
Це – нова соціальна форма комунікацій, розповсюджена масово, проте має ознаки суто індивідуальної – пише жовтневий номер «Le Monde Diplomatique». А ЗМІ до яких ми звикли, іноді вводять в оману. Як наприклад, дослідження Мерілендського Інституту показало у жовтні 2003 року, що 60% американців, і з них 80% тих, хто постійно дивиться канал «Фокс-Ньюс», вірили як найменше в одне з трьох повідомлень, що не відповідають дійсності:
1. У Іраку винайшли зброю масового винищення;
2. Існують докази союзу Іраку та Аль-Каїди;
3. Світова суспільна думка підтримує військове втручання в Ірак.
Вже давно визнаним є факт, що європейські ЗМІ зазнають кризу, і одна з вагомих причин якої полягає в тому, що читачі зраджують друкованій пресі, та скоріше находять інформацію в Інтернеті. В Україні, як писав ІМІ, нараховують близько 3 мільйонів користувачів. За умови дефіциту автентичної інформації у ЗМІ звичайних, потреба в ЗМІ он-лайн зростає. Так в Інтернеті повідомлялося, що у листопаді 2004 року, у зв’язку із “помаранчевою революцією”, відбулося рекордне збільшення кількості користувачів Інтернет в Україні – на 39,9% порівняно з жовтнем 2004-го. Хоча навіть з такими сплесками попиту до ЗМІ он-лайн, ми ще у стадії освоювання. Поки що ми відстаємо навіть від Ватикану: там на 767 мешканців 93 користувача, що складає 12,1% «проникнення» Інтернету у суспільне життя. В Україні цей процент складає 11,4%, за статистикою «Світова статистика Інтернету» (Internet World Statistics).
А який стан справ у Європі?
Сьогодні європейці скоріше серфують в Інтернеті, ніж читають пресу. Загалом, у Європі майже 240 мільйонів користувачів Інтернету, за даними організації «Світова статистика Інтернету» станом на 2006 рік, у країнах-кандидатах до ЄС – на порядок менше – 24 мільйони (для порівняння - населення ЄС складає 462 мільйони). Майже стільки же користувачів у Росії – 23 мільйони 700 тисяч. В Україні – 5 мільйонів 278 тисяч. У Білорусі – майже – 3 мільйони 400 тисяч. В середньому європейці проводять по 4 години на тиждень у інеті, і по три години витрачають на читання друкованої преси. Це доводить чергове дослідження Jupiter Research Institute, результати котрого побачили світ днями у «Financial Times». Понад 5 тисяч осіб було опитано у Великобританії, Франції, Німеччині та Італії. Час витрачений на веб подвоївся з 2003 року, проте попит на тижневики залишається стабільним (3 години ).
Проте, Інтернет не настільки ще популярний, як телебачення – європейські мешканці проводять втричі більше часу перед «ящиком», ніж в Інтернеті. Для порівняння у Сполучених Штатах середній громадянин проводить 14 годин на тиждень, і як і європейці по три години на тиждень читають пресу. Потрібно додати, пише французька «Le Monde», високошвидкісне підключення буде ще посилювати таку тенденцію. Серед європейців, Франція споживає Інтернет більше за всіх – 5 годин на тиждень. До речі, раніше, французька преса аналізувала стан користування Інтернетом у країні.
Франція нараховує близько 27 мільйонів інтернетчиків, інакше кажучи більше ніж кожний другий француз віком від 15 років і більше є користувачем Інтернету, за даними серпня 2006 року інституту Ipsos-Media. Вперше подолано бар’єр у 50% населення, тобто понад половини населення Франції постійні відвідувачі Інтернету (загалом 60 мільйонів 87 тисяч населення). Лише за один рік - з червня 2005 по липень 2006 - кількість користувачів Інтернету підвисилася з 44,1% до 54,6%, завдяки тому що стає поширеним користування високошвидкісного Інтернету. До речі, понад 18 з половиною мільйонів підключилися до високошвидкісного Інтернету на липень 2006 року.
Характер французьких користувачів також змінюється. Чоловіків-користувачів хоча і незначним чином, але більше, ніж жінок: 53% проти 47%. Природно, що молодих інтернетчиків більше, ніж похилого віку: 78% з них – молодше 50 років. Проте пропорція зовсім молодих користувачів – від 15 до 24 років - зменшилася з 29% у 2003 році до 24% сьогодні. 50-річні французи стали підключатися частіше до мережі, їх кількість виросла з 19% у 2005 році до 22% сьогодні. Як мабуть і повсюди, провінція представлена тут не так, як столиця: у регіонах нараховується 78% інтернетчиків на 81% всього населення. Найбільше всього схильні користуватися «світовою помийкою» студенти: 19% користувачів на 11% населення. Пенсіонери навпаки: 10% тих, хто має звичку підключатися до нету на 22% населення.
Інтернет стимулює продуктивність та творчість реклами, такий висновок зробив 24 листопада 2005 року «TNS Media Intelligence». Інвестиції у web зросли до 74% за 2005 рік у Франції і складають 850 мільйонів євро. Рекламодавці на конференції у Парижі у Токійському палаці зазначили в один голос про Інтернет: «Це революція, що матиме більше значення, ніж телебачення».
Також, «Світова статистика Інтернету» станом на 2006 рік надає перелік 10 країн світу, де Інтернетом користуються найактивніше. Перше місце посідає – США: 207 мільйонів користувачів на 299 мільйонів мешканців (69,3% проникнення). Друге місце віддане Китаю: 123 мільйони користувачів на 1 мільярд мешканців. Проте процент поширення Інтернету щодо населення є мізерним - 9,4%. Третє місце займає Японія, що і не дивно, враховуючи рівень наукового прогресу: 86 мільйонів користувачів на 123 мільйони мешканців (67,2%). Четверте місце посідає в цьому переліку Індія – недаремно в Європі, і особливо у Великобританії з відкритими обіймами приймають спеціалістів з Індії: 60 мільйонів на 1 мільярд мешканців (5,4%). 5-місце посідає європейська держава – Німеччина: 50 мільйонів користувачів на 82 мільйони мешканця (61,3%). Потім йде Південна Корея з 33 мільйонами користувачів на 50 мільйонів мешканців (67%). Згодом Франція, Італія, Бразілія та Росія, Канада, Іспанія, Мексика, Індонезія, Туреччина, Австралія, Тайвань, Нідерланди та замикає перелік 10 найпотужніших Польща з 10 мільйонами 600 тисячами користувачів на 38 мільйонів мешканців (27,8%).
За матеріалами західної преси