Київський авіазавод “Авіант” |
У серпні й вересні прем'єр-міністр України Віктор Янукович зустрічався з президентом Росії Володимиром Путіним і прем'єром Михайлом Фрадковим і добився від трейдера “Газпрому” — “Росукренерго” збереження Україні пільгової ціни на газ в останньому кварталі ($95 за 1000 куб. м). “Росукренерго” потім порахувала, що це коштуватиме їй понад $400 млн. “Газпром” допоміг Україні домовитися і про постачання середньоазіатського газу на 2007 р. У “Газпромі” заявляють, що його ціна ще не узгоджена, але два джерела, близьких до переговорів, запевняють, що вона буде мінімальною — $130, пишуть російські “ВЄДОМОСТІ”.
Ці поступки зроблені “з урахуванням перспектив розширення співпраці”, що виходять за рамки газової сфери, пояснювали тоді обидві сторони. Фрадков уточнював, що розширитися ці рамки можуть перш за все на електроенергетику України. Як з'ясували “Вєдомості”, другою галуззю може стати авіапром.
В обмін на дешевий газ Янукович запропонував “посприяти” Росії у приватизації українських авіазаводів, запевняє колишній високопоставлений чиновник адміністрації Ющенка. Факт переговорів про участь Росії в майбутній приватизації української енергетики й авіапрому підтвердив і чиновник Білого дому. Але “змішувати” їх із переговорами по газу Москва не має наміру, підкреслив він, адже газ Україна отримує вже зараз, а приватизація розтягнеться на роки. У Фонді держмайна (ФДМ), мінпромполітики і апараті уряду України прокоментувати це не змогли, як і в російських Мінпроменерго й Роспромі. Зв'язатися з прес-секретарем Януковича не вдалося.
Українська енергетика й авіапром заборонені до приватизації. Але ФДМ й уряд України зараз погоджують список активів, які увійдуть до програми приватизації на 2007 р., в першу чергу в цих галузях. Це “найбільш ліквідні” активи країни, за рахунок їх продажу Україна повинна закрити бюджетну дірку майже в $2 млрд, нагадує український депутат. Колишній співробітник адміністрації Ющенка вважає, що конкретніша схема участі Росії в українській приватизації стане зрозуміла після візиту Фрадкова до Києва 24 жовтня.
Об'єднати авіапроми двох країн ще в 2004 р. запропонував депутат Олександр Лєбєдєв, власник блокпакетов “Аерофлоту” і “Ільюшин-фінанса”. Тоді з цього нічого не вийшло, згадує він. Але після призначення Януковича прем'єр-міністром обговорення такого проекту поновилося, а в серпні Янукович “дуже символічно” подарував Фрадкову значок із літаком Ан-148, відзначає джерело, близьке до створюваної російської Об'єднаної авіабудівної корпорації.
Два менеджера “Антонова” стверджують, що про переговори про об'єднання чують вперше. “Але в тісній співпраці [із Росією] ми зацікавлені”, — відзначає генконструктор і член правління корпорації Дмитро Ківа. Не чув про переговори й керівник Роспрому Борис Альошин. Україна налаштована зберегти контроль над своїм авіапромом, упевнений колишній співробітник адміністрації Ющенка.
Днями Ющенко анулював указ свого попередника Леоніди Кучми про створення Енергетичної компанії України. Це, за словами чиновника ФДМ України, означає підготовку до розпродажу її активів. З контролем над п'ятьма найбільшими генкомпаніями Україна навряд чи розлучиться, упевнений експерт інвестбанку Foil Securities Роман Захаров, більше шансів на приватизацію обласних енергетичних компаній, наприклад “Дніпрообленерго” (капіталізація — $306 млн, держчастка — 75%).
Усі українські енергоактиви дуже цікаві росіянам, упевнений Захаров. У них більше потенціалу для зростання, на відміну від російських (наприклад, енергогенеручі потужності задіяні лише на 40%), і можливість експорту енергії до Європи. “Газпром” поки не думав про українські енергокомпанії, а РАО ЄЕС вони могли б бути цікаві, говорять представники держкомпаній. Цікавий і український авіапром, особливо АНТК ім. Антонова з його розробками, додає директор Центру аналізу стратегій і технологій Руслан Пухов.
Основні держактиви України в авіапромі (АНТК ім. Антонова, київський авіазавод “Авіант”, авіаремонтний завод у Києві та харківський авіазавод) в 2005 р. об'єднані в держкорпорацію “Національне об'єднання Антонов”. Обсяги українського авіапрому, включаючи двигунобудування, — $230 млн за 5 місяців 2005 р.
Держактиви в електроенергетиці поділені на три 100%-ві держкомпанії — “Енергоатом”, “Укргідроенерго” й “Енергетична компанія України” (ТЕС, передача і збут енергії). ЕКУ володіє і управляє пакетами акцій 43 енергокомпаній. Річний оборот ЕКУ, за оцінками парламентського комітету з ПЕК, $2-3,5 млрд.