Будуємо нову країну. Податково-бюджетної реформа змусить підняти податки на місцях |
Із 1 січня в Україні почали діяти бюджетний та податковий кодекси. В регіонах ці нововведення зустріли прохолодно.
Хоча гучної критики від керівників областей й не пролунало, але опозиційні політики та незалежні експерти дають зрозуміти, наскільки серйозним ударом для місцевих бюджетів стала ця бюджетно-податкова реформа.
"Якби Харківська область у 2010 році працювала за новим бюджетним кодексом, її бюджет недоотримав би 115-120 млн. гривень",- наводить в інтерв'ю Deutsche Welle свої розрахунки обласний депутат-бютівець Ігор Райнін.
У Бюджетному кодексі влада не дотримала обіцянки
Керівництво країни обіцяло створити умови для укріплення місцевих бюджетів, але натомість в Україні відбувається централізація бюджетних коштів, каже про ідеологію нового бюджетного кодексу депутат Харківської облради. За словами Райніна, у теорії кодекс дозволяє місцевим бюджетам забирати частину податку на прибуток, однак на практиці політики навряд чи підуть проти волі центру.
"Наприклад, облрада може забирати 2%, міська, районна рада - 3%. Теоретично це можливо. Але з управлінських та політичних позицій малореально. І президент, і прем'єр чітко сказали – податок на прибуток є одним з головних ресурсів держбюджету",- каже Райнін.
Податковий кодекс віддає окремі місцеві збори центру
Місцеві бюджети повинні будуть наповнюватися за рахунок місцевих податків та зборів, але деякі з них скасував Податковий кодекс. "Наприклад, раніше прибутки від виробництва спирту та алкоголю теж надходили до місцевих бюджетів - це суттєво для Криму",- підкреслив в інтерв'ю Deutsche Welle кандидат економічних наук Борис Юровський.
На думку Юровського, питання втрат місцевих бюджетів недостатньо вивчили, до бюджетного кодексу у результаті внесуть зміни.
Експерти в Харкові прогнозують, що дія податкового та бюджетного кодексів спричинить максимальне підвищення ставок місцевих податків та зборів, а також посилення непритаманних для місцевої влади фіскальних функцій.