В Україні 90% усіх товарів на продаж - підроблені |
Видання відзначає, що бізнес по створенню контрафактної продукції у світовому масштабі оцінюється в мільярди доларів. За даними Держспоживстандарту, світовий оборот підроблених товарів становить $ 500 мільярдів.
"Тому виробники справжньої продукції вкладають колосальні кошти в технічні заходи захисту, наприклад голограми та магнітні смуги. А виробники контрафакту витрачають свої зусилля на різні способи нейтралізації таких засобів захисту. І знову страждає споживач, адже така війна між виробниками продукції та контрафакту істотно здорожує вартість товарів", - запевняє директор юридичної компанії Марія Ортинська.
За даними ICC Ukraine, більше всього підробок, які продаються в Україні, вироблені в країнах Азії, зокрема, в Китаї та В'єтнамі, а також в окремих країнах колишнього соцтабору. Один з найбільш підроблюваних видів товару - фармацевтичні. Згідно з різними даними, частка фальсифікованих лікарських засобів на українському фармацевтичному ринку становить від 3 до 50%.
"Згідно з рядом досліджень, в Україні в основному контрафактними є продукти закордонних виробників. Найвищим попитом у зловмисників користуються "Фестал" і "Мезим", - розповідає виданню юрист Анастасія Поліщук.
Ще 4 березня президент України Віктор Янукович підписав указ про скасування обов'язкового застосування голографічного захисту документів і груп товарів. Втім, експерти стверджують, що голограма в Україні ніколи не була дієвим механізмом захисту від підробок. За їх словами, проблему підроблених товарів виробники можуть вирішити тільки за допомогою юридичних методів захисту від контрафакту, тобто інструментів захисту прав інтелектуальної власності. В Україні за порушення прав на торговельні марки передбачена навіть кримінальна відповідальність, але на практиці її застосовують не часто.
Проблема полягає в тому, що українські компанії найчастіше самі не зацікавлені в тому, щоб захищати свою продукцію від підробок.
"Іноді виробники свідомо не застосовують жодних засобів захисту від контрафакту, адже при звинуваченні у виробництві неякісної продукції завжди можна сказати, що споживач постраждав від контрафакту, а не від оригіналу. У нашій практиці був випадок подачі позову про компенсацію за порушення авторських прав. Відповідач - видавництво, будував свою позицію на тому, що продукція з порушенням прав нашого клієнта - не виготовлена ним, а контрафактна", - розповіла журналістам Марія Ортинська.
Відзначимо, що в США, які є одним з лідерів в боротьбі з контрафактною продукцією, активно застосовується кримінальні покарання за ці злочини. Наприклад, спроба незаконної торгівлі з "усвідомленим" використанням фальсифікованої торгової марки карається штрафом на суму до $ 2 млн або позбавленням волі до 10 років, або тим і іншим.