Україна для людей. Завтра парламент розгляне дискримінаційну пенсійну реформу |
Після схвалення документу Верховною Радою пільги в Україні встановлюватиме Кабмін в «ручному режимі», застерігають експерти.
Президент України Віктор Янукович через свого представника у Верховній Раді вимагає від парламенту розглянути перед канікулами два невідкладних законопроекти «Про реформування пенсійної системи» і «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду». Причому в останньому про виконання рішень суду лише кілька абзаців.
До всього цього левова частка законопроекту стосується змін порядку нарахування пільг чорнобильцям, афганцям, ветеранам і інвалідам війни, міліції, шахтарям, медикам і вчителям та іншим пільговим категоріям. Пропонованими змінами передбачається наділити кабінет міністрів необмеженими повноваженнями самостійно ухвалювати рішення по цим питанням.
«Не зовсім гарна є практика внесення змін до ряду законів, які за назвою не відносяться до цього. Є поняття прозорості політики. Так тут прозорості ніякої. Мабуть вони сподівалися, що ніхто не загляне у законопроект з такою назвою», - прокоментувала Deutsche Welle провідний дослідник інституту економічних досліджень політичних консультацій Олександра Бетлій.
Доплати можуть скасувати
Вона зауважила, що фактично за цим документом український кабмін перебирає у Верховної Ради на себе функцію визначати розмір і порядок нарахування пільг. При чому встановлюватиме їх Кабмін з урахуванням реальних фінансових можливостей держави. Тож ж виходячи з цього, ймовірніше, що грошей на виплату пільг уряд не знаходитиме. Більшість доплат скасують, припускає експерт.
Натомість Кабмін навіть не пропонує замінити систему нарахування пільг на адресну допомогу, що зменшило б навантаження на держбюджет, констатує Бетлій.
«Конкретні розміри доплат, пільг, надбавок заміняються фразами про те, що воно все є, але їх визначає Кабмін. Тобто включається ручний режим», - наголосила експерт. Олександра Бетлій не виключила, що такий механізм може активно використовуватися напередодні виборів.
Подібні необмежені повноваження контролю Кабінет міністрів України отримав ще на початку 2000-х, коли Микола Азаров був першим віце-прем’єр міністром, міністром фінансів України. Саме тоді у законі про держбюджет з’явилося багато посилань на Кабмін, який самостійно визначав окремі норми. Цим привілеєм користалися і наступні уряди, зокрема і уряд Тимошенко.