Суд відхилив претензії російської авіакомпанії до українських військових: українські засоби ППО Ту-154 не збивали! |
"Сибір" намагається через суд домогтися стягнення матеріального збитку з України за загибель лайнера, нібито збитого українською ракетою.
Літак, що виконував рейс Тель-Авів - Новосибірськ, зазнав аварії в жовтні 2001 року над Чорним морем. Внаслідок катастрофи загинули 78 осіб - 66 пасажирів (51 - громадяни Ізраїлю) і 12 членів екіпажу.
Комісія Міждержавного авіаційного комітету створена одразу після трагедії, дійшла висновку, що лайнер над Чорним морем помилково збила ракета С-200, випущена в ході навчань українських ППО в Криму. У 2003-2005 роках український уряд виплатив 15,6 млн доларів компенсації родичам загиблих.
У 2004 році авіакомпанія "Сибір" подала до Господарського суду Києва позов до Міноборони і Держказначейства, в якому вимагала стягнути з української влади 15,32 мільйона доларів США за збитий літак.
Разом з тим, проведена в 2008-2010 роках з ініціативи Міноборони України додаткова експертиза Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (КНДІСЕ) зробила висновок про те, що літак Ту-154 не міг бути збитий українською зенітною ракетою в 2001 році.
Українські експерти посилаються на дані контролю РЛК «Геленджик» від 4 жовтня 2001 року, згідно з якими в повітряному просторі за 30 секунд до вибуху спостерігався невідомий об’єкт на відстані 49,9 кілометра від місця катастрофи. Експертиза КНДІСЕ встановила, що якби невідомим об’єктом була ракета 5В28 ЗРК С-200В українських військ (яка підійшла до літака "зверху, ззаду і зліва"), то вона не могла за 30 секунд за своїми тактико-технічним характеристиками подолати відстань до літака й уразити його. Суд першої інстанції прийняв експертизу українських фахівців як доказ.
Комісія дійшла висновку, що під час підриву бойової частини ракети відстань до літака мала становити 780 метрів.
У такому випадку в літак потрапило б "до трьох вражаючих елементів". Відповідно, знищення літака при таких умовах є практично неможливим.
Крім цього, експерти стверджують, що літак Ту-154 йшов по трасі "своєчасно не заявленій", тому "не пройшов попередження по всіх пунктах спостереження радіотехнічних військ Російської Федерації і збройних сил України". До такого висновку експертів підштовхнув той факт, що лайнер не випромінював сигнал "Я свій", хоча мав у своєму розпорядженні апаратуру для визначення державної належності і повинен був включити її в 400 км від кордонів СНД. Примітно, що мішень "Рейс" подібної апаратури не мала.