Чи додасть голосів «технологія зірок»? |
Майже всі учасники виборчої кампанії у Верховну Раду, котрі відбудуться 28 жовтня, включили у свої виборчі списки зірок спорту та естради. Відомий футболіст Андрій Шевченко опинився на другому місці списку партії «Україна – Вперед!». Співачка Таїсія Повалій стала «обличчям» Партії регіонів, отримавши друге місце у п’ятірці партійних лідерів. Українські політологи не виключають, що відродження моди на включення у списки відомих людей викликане безпрецедентним розчаруванням українців у професійних політиках незалежно від їхніх поглядів.
Розподіл ролей
Зазвичай знаменитостям, котрі потрапили у партійні списки, відводиться роль статистів у передвиборчому спектаклі, впевнені опитані експерти. Фігури форварда київського «Динамо» Андрія Шевченка і сина нещодавно померлого видатного українського актора Богдана Ступки Остапа, переконаний професор політології Олексій Гарань, є «винятково технологічними», хоча і займають відповідно друге і третє місця у виборчому списку партії «Україна – Вперед!». Його оприлюднення викликало цілу хвилю сарказму з боку українських користувачів соціальних мереж. Одним із прикладів цієї реакції стало іронічне оголошення: «Придбай футболіста – актор у подарунок!».
Натомість боксер Віталій Кличко, ім’я якого є не менш відомим у світі і теж стоїть у партійному списку, не є класичною "зірковою приманкою" для виборців. «Він відіграє роль лідера у своїй партії і намагається об’єднати амплуа спортсмена і політика», - пояснює Гарань.
Шукайте жінку
На попередніх парламентських перегонах виборчий список партії «Наша Україна» заманював виборця іменем Руслани Лижичко, переможниці Євробачення-2004. Одначе цього разу об’єднана опозиція відмовилася від залучення знаменитостей. На відміну від неї, у списку провладної Партії регіонів друге місце виборчого списку посідає співачка Таїсія Повалій.
Керівник київського Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко в інтерв’ю DW пояснив такий вибір «класичним політтехнологічним стереотипом», згідно з яким у першій п’ятірці обов’язково повинна бути жінка. «Партія регіонів завжди слідувала цьому стереотипу. Крім того, була необхідність хоч трохи розбавити занадто статусний характер першої п’ятірки, у яку потрапили керівники уряду і парламентської фракції Партії регіонів», - пояснює Фесенко.
Довіра народу падає
На його думку, трюк із залученням знаменитостей до виборчих кампаній був перейнятим від російських політтехнологів, однак в Україні «цей метод не працює». Винятком може стати хіба тільки Андрій Шевченко, чиє ім’я здатне активізувати футбольних уболівальників. «Але тільки тих, хто ще не має стійких і визначених політичних симпатій», - переконаний Володимир Фесенко.
Повернення у нинішній виборчій кампанії політичної моди на зірок продиктоване як інерційністю мислення політтехнологів, так і «небаченим розчаруванням українців у політиках усіх кольорів», - вважає Фесенко.
Протягом останніх двох років соціологічні опитування DW-Trend фіксували в Україні зростаюче незадоволення політиками і байдужість до політичного процесу. Зокрема, за даними дослідження, проведеного у березні 2012 року, кожен четвертий українець не бачив сенсу брати участь у парламентських виборах. А кожен третій був готовий приєднатись до вуличних акцій протесту.