Уряд Азарова використав громадські кошти на підкуп виборців? |
Так, в останні місяці уряд ухвалив низку рішень про значне збільшення так званих державних капітальних видатків. Головна мета цих рішень, судячи з термінів прийняття (саме перед виборами) - посилити відчуття в окремих виборчих округах, що руїну таки «подолано».
Однак кошти на таку передвиборчу щедрість уряд вирішив взяти з державного резервного фонду: його передбачені бюджетом обсяги Кабмін своїми травнево-липневими постановами урізав майже на 1 млрд грн.
У розпорядженні ZN.UA виявилася довідка — про залишок коштів резервного фонду держбюджету у 2012 році. Згідно з документом, залишок коштів безпосередньо фонду з 1,5 млрд грн (передбачених бюджетом) після не зовсім зрозумілих змін на суму 591,82 млн грн знизився до 908,18 млн грн станом на 30 липня.
З цієї суми 18-ма розпорядженнями Кабміну виділено тільки 32,7%, або 297,19 млн грн на статті, для яких саме призначаються кошти резервного фонду. Разом залишок - 610,991 млн грн.
Крім того, зараз у стадії розробки в різних відомствах знаходяться розпорядження про виділення коштів на суму ще в 392,515 млн: 50,715 млн грн — на ліквідацію наслідків різних стихійних лих, жителям аварійних будинків тощо, ще 341,8 млн проходять під титулом «Про перерозподіл коштів» резервного фонду держбюджету.
Таким чином виходить, що прогнозований залишок коштів у резервному фонді — всього 218,476 млн грн.
«Питання достатності цієї суми для так званого аварійного запасу країни з 45-мільйонним населенням і надзвичайно зношеною інфраструктурою практично всього — тема окремого дослідження», — пише редактор відділу макроекономіки ZN.UA Юрій Сколотяний.
У переліку достатньо свіжих кабмінівських документів числиться, наприклад, розпорядження № 533-р від 25 липня 2012 року («Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2012 рік, та внесення змін до розпорядження КМУ від 21 березня 2012 № 177»).
У першому ж пункті документу йдеться про перерозподіл 327,821 млн грн на користь програми 3511090 «Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України», за рахунок програми 3511030 «Резервний фонд». (Єдина умова — узгодження такого перерозподілу з комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.)
Раніше аналогічний перерозподіл, але на значно більш значну суму - 532,820 млн грн, було затверджено розпорядженням Кабміну № 464-р від 25 червня. Ще в цілому 55 млн грн були перерозподілені двома травневими розпорядженнями (№ 299-р від 17-го і № 338-р від 28 травня).
Найбільшими одержувачами останніх липневих виділених коштів стали центральний і південно-східний регіони України. Так, найбільші суми отримають Дніпропетровська (плюс 76,8 млн грн.), Чернігівська (+58 млн), Донецька (+50 млн), Запорізька (+36 млн), Миколаївська (+32 млн), Сумська (+26 млн), Харківська (+25,5 млн), Луганська (+20 млн), Черкаська (+ 20 млн грн.) облдержадміністрації. З явно обділених увагою західних областей виділяється лише Волинь — адміністрація там отримала більше 40 млн грн.
При цьому велика частина «ін’єкцій» по всім вищевказаним областям призначена в основному на поліпшення середовища перебування виборців: «для будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах», «капітального ремонту внутрішньоквартальних проїздів», добудови та ремонту шкіл і будинків культури, лікарень, а також закупівлі медичного обладнання.
«Ясна річ, що громадяни (а нині — виборці), довгі роки чекали подібних поліпшень, тепер повинні бути невимовно вдячні за це владі і їхнім територіальним висуванцям. Ось тільки фактично ручний кабмінівський режим такого перерозподілу залишає таємницею за сімома печатками критерії виділення цих коштів. Та й закон при цьому, очевидно, порушується теж — адже відповідні рішення ухвалювалися урядом без їхнього затвердження в парламентському залі», — резюмує автор.
Як відомо, резервний фонд держбюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені при складанні кошторису країни. Так, неможливо наперед передбачити стихійні лиха, катастрофи, техногенні аварії тощо. «Надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру», ліквідація наслідків яких може вимагати значних грошових витрат саме з державної скарбниці. А такі витрати, як ремонт і реконструкція, придбання житла, гуманітарна допомога (окрім випадків, пов’язаних з ліквідацією надзвичайних ситуацій) за законом не можуть покриватися за рахунок коштів резервного фонду. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначає Кабмін, однак йому необхідне обов’язкове затвердження Верховною Радою цілей перерозподілу.