Утилізаційний збір може знищити легальний ринок автомобілів |
Вони побоюються, що Верховна Рада на своєму останньому засіданні у грудні може ухвалити закон про утилізаційний збір на транспортні засоби. Це може підвищити ціни і на автомобілі, зібрані в Україні, відзначають експерти. Вони також попереджають, що СОТ може відповісти санкціями.
У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів та дилерів прогнозують припинення ввезення американських, європейських та японських автомобілів на територію України, якщо норма про утилізаційний збір буде введена лише для імпортерів. Утім, у парламентський більшості саме це зробити і планують. За словами члена комітету з економічної політики, депутата від Партії регіонів Олексія Плотникова, Україна не має вибору.
«Дуже прив’язаний закон до відповіді на дії Росії щодо українських автомобілів. Тут важко сказати, як піде. З точки зору вільного руху товарів, з точки зору принципів Світової організації торгівлі я не бачу, що такий закон треба ухвалювати. Але, знову ж таки, якщо проти України відбуваються дії іншої сторони, то, в принципі, Україна вправі вводити такі заходи у відповідь», – сказав Плотников.
Зростуть ціни і на продукцію українських автозаводів – Назаренко
Після того, як це рішення «знищить» імпорт автомобілів в Україну, зростуть ціни і на продукцію українських автозаводів, що працюють за повним циклом, вважає голова Всеукраїнській асоціації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко. Він припускає, що саме це і є на меті у лобістів закону про утилізаційний збір.
«Навіщо для того, щоб закінчити торговельну війну з Росією, оголошувати торговельну війну всьому світові? Я припускаю, що впродовж місяця підпишуть міжурядову українсько-російську угоду, яка взаємно скасує цей збір. Оскільки у нас такі угоди сильніші за закони, то вийде, що між Росією та Україною цього збору немає, а податок проти японських, американських та європейських автомобілів тишком-нишком ввели. Саме у цьому хитрість, в цьому «гра у наперстки», – наголосив Назаренко.
У торговельній автомобільній війні Росія має кращі позиції – Шевляков
Економічні експерти відзначають, що виробники чи імпортери автомобілів, дійсно мали б сплачувати за утилізацію своєї продукції. Водночас, важко зрозуміти, куди підуть кошти від утилізаційного збору в Україні, зауважив у коментарі для Радіо Свобода аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Ігор Шевляков. Крім того, таким рішення Україна може порушити правила Світової організації торгівлі, а відтак, отримати у відповідь додаткові мита на свій експорт, наприклад, метал чи хімічну продукцію, зауважив експерт.
«Автоімпорт – це досить чутлива стаття української зовнішньої торгівлі. Тому така пропозиція має бути дуже сильно аргументована. А саме цього наразі і бракує. Росія експортує до провідних країн світу продукцію, здебільшого сировину, яка навряд чи стане об’єктом якихось санкцій. Водночас для України більше значення мають можливі зміни торговельного режиму з боку цих країн», – зазначив Шевляков.
Із 1 вересня 2012 року в Росії набув чинності закон про 30-відсотковий утилізаційний збір на окремі види транспортних засобів. Український уряд постановою від 3 вересня запровадив утилізаційний збір на російські автомобілі і автобуси. 19 листопада Кабмін розробив законопроект про введення утилізаційного збору з усіх імпортованих і вироблених у країні автомобілів. У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів та дилерів припускають, що 4 грудня Верховна Рада може ухвалити цей документ із поправками, які поставлять імпортерів у нерівні умови.
Згідно з ним, базова ставка збору для легкових автомобілів становитиме 5,5 тисячі гривень, а для вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки – 38 тисяч гривень. Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від спеціального коефіцієнта.
За урядовою пропозицією, українські виробники автомобілів, що мають повний цикл виробництва, зможуть проводити утилізацію самостійно. Таких підприємств в Україні зараз лише два: «Укравто» і «Богдан».
Від «Аратти»: те, що відбувається під гаслом захисту національних інтересів дуже нагадує туповату спробу переділу ринку автомобілів. Ми не поділяємо думки про те, що введення утилізаційного збору перекриє імпорт автомобілів. Точніше - ми не маємо сумнівів що цей збір перекриє легальний імпорт автівок. Але враховуючи рівень корупції - ми впевнені, що цей законопроект спрямований на розвиток «сірого» і «чорнго» ринків, на яких будуть отримувати надприбутки чиновники різних рівнів.
Щоб це зрозуміти - достатньо пригадати історію СРСР. Адже, тодішня комуністична держава офіційно практично не імпортувала автомобілів, оскільки продукція совкового автопрому не витримувала конкуренції з іноземними аналогами, з яких була скопійована. Але, окремі громадяни мали змогу придбати будь-яку іномарку. Для цього існував напівлегальний ринок б\у автівок.
Схема дуже проста: громадянин, який мав можливість виїхати за кордон купував авто і перегоняв у совок. Потім машина перереєстровувалася і продавалася, зрозуміло, з солідною надбавкою. Проте, тоді, враховуючи ізоляціоністську політику комуністичного керівництва, кількісно такий ринок був мізерний, а ціни на ньому - захмарні.
Тепер все значно простіше. Для ділків не становить великої проблеми найняти армію «човників», які будуть гоняти автівки з Європи. Проте, продаватися вони будуть не в офіційних автосалонах, де громадянин купуючи товар, отримує законні гарантії його якості та легального походження, а на базарах і без жодних гарантій і правового захисту.