МС підвищить мита на українські товари у разі підписання асоціації з ЄС |
Про це пише КоммерсантЪ-Украина.
Як зазначає видання, вчора Євразійська економічна комісія оприлюднила рішення N41 від 24 жовтня. Цим рішення вона наділила себе правом в односторонньому порядку переглядати ставки мит згідно з доповненням N6 до угоди про зону вільної торгівлі (ЗВТ) між країнами СНД. Раніше про це заявив Президент РФ Владімір Путін: "Ми залишаємо за собою право використовувати протокол N6 договору про ЗВТ, щоб захистити свій ринок. Це не означає, що ми будемо забороняти ввезення на російський ринок українських товарів, але це означає, що ці товари не будуть користуватися пільговим режимом в рамках режиму ЗВТ".
У доповненні N6 зазначено, що якщо участь однієї з країн, які ратифікували угоду, в аналогічних ЗВТ призводить до зростання поставок з такої країни в обсягах, які завдають шкоди або загрожують завдати шкоди промисловості МС, то держави-учасники союзу отримують право ввести мита на імпорт відповідних товарів з такої країни. Нульові мита будуть замінені ставками режиму найбільшого сприяння (ставки, закріплені при вступі Росії у СОТ). Якраз ця норма в угоді змушувала Україну затягувати його ратифікацію. Тим часом завершувалася підготовка угоди про ЗВТ з Євросоюзом.
Про створення ризиків для торгівлі угодою між Україною і ЄС вчора заявили і в російському МЗС. За словами міністра закордонних справ РФ Сєргєя Лаврова, Росія може ввести заходи захисту. "Товари будуть користуватися режимом найбільшого сприяння на основі норм СОТ, але пільги, які додатково до цього режиму випливають з участі в договорі про зону вільної торгівлі в рамках СНД, звичайно, припинять свою дію", - сказав він учора.
В українському уряді заявили, що це формулювання неконкретне і його застосування порушить норми СОТ. "У мене є велике питання щодо відповідності цього доповнення нормам СОТ у зв’язку з невизначеністю прописаної в ньому процедури", - цитує урядового уповноваженого з питань європейської інтеграції Валерій П’ятницький. Він стверджує, що країни МС отримують можливість підвищення мит не в зв’язку з фактичним збитком, а навіть із загрозою збитків. "Якщо говорити про збитки від масованого імпорту, тобто процедури СОТ щодо захисту від них. Члени МС завжди можуть ними скористатися. Однак вони хочуть вводити загороджувальні заходи у разі появи таких загроз, що суперечить нормам СОТ", - заявив П’ятницький. Для використання цієї норми Україні і МС необхідно попередньо уточнити трактування цього доповнення, вважає він.
Урядовий уповноважений з питань співпраці з РФ, країнами СНД і ЄврАзЕС Валерій Мунтіян ще більш категоричний: на його думку, у МС немає підстав для перегляду ставок. "Потрібно уважно читати документ: там вказано, що для такого перегляду потрібні вагомі підстави. Поки їх немає - угода з ЄС ще не запрацювала. При цьому члени МС ще навіть не готові повідомити, за якими товарами вони побоюються значного зростання українського імпорту. Якщо у РФ з’являться такі обґрунтовані побоювання, ми готові їх обговорювати", - сказав він. П’ятницький допускає політичне використання цієї норми. "Після подій серпня (зупинки поставок з України за кордон) можливо все що завгодно", - уточнив він. Якщо врахувати, що такі обмеження не передбачені нормами СОТ, у разі їхнього використання МС "буде незрозуміло, куди звертатися".
Як заявило джерело, яке брало участь в українсько-російських переговорах, у разі прийняття такого рішення в України дуже мало шансів оскаржити його. "Цей крок не стосується СОТ, поки нові ставки для українських товарів не перевищують умови членства Росії в цій організації. Ми можемо звернутися до арбітражу СНД, який передбачений в угоді про вільну торгівлю. Тоді торговельну суперечку будуть вирішувати три арбітри, двоє з яких призначаються сторонами спору, а третій - консенсусом. Якщо консенсусу досягти не вдасться, третього арбітра призначить Економічний суд СНД. Нескладно вгадати, яким буде його рішення", - розповів співрозмовник видання". Він вважає, що єдиним виходом із ситуації буде довести суперечність протоколу N6 нормам роботи ЗВТ, визначеним угодою ГАТТ-СОТ, однак зробити це буде складно.