Вчені з’ясували, чому люди продовжують вірити в надприродне |
"Навіть тоді, коли всі умови є ідеальними для того, щоб людина могла помітити помилку в своїх міркуваннях, і коли у людини є вся мотивація і можливості поводитися раціонально, магічна інтуїція все одно перемагає", - розповів Джейн Райзен з університету Чикаго, - повідомляє РІА "Новості".
"Навіть тоді, коли всі умови є ідеальними для того, щоб людина могла помітити помилку в своїх міркуваннях, і коли у людини є вся мотивація і можливості поводитися раціонально, магічна інтуїція все одно перемагає", - розповідає Джейн Райзен (Jane Risen) з університету Чикаго (США).
Як пояснює Райзен, вона почала вивчати цю проблему після того, як зацікавилася поведінкою спортивних фанатів. Багато з них є цілком раціональними і навіть невіруючими людьми, однак коли справа стосується матчів їхньої улюбленої команди, майже у кожного фаната є свій набір ритуалів і прикмет, яким вони приписують надприродні сили.
Райзен спробувала розкрити походження цих забобонів, абсурдність яких люди повністю усвідомлюють, і, тим не менше, продовжують в них вірити, спостерігаючи за поведінкою кількох таких людей і намагаючись описати роботу їхньої психіки за допомогою математичної моделі.
Як пояснює психолог, людина вміє мислити, образно висловлюючись, двома способами - "швидко" і "повільно". Під першим поняттям вчені припускають інтуїтивне мислення, що дозволяє нам швидко і просто виходити з життєвих ситуацій і приймати одномоментні рішення, а під другим - більш енерговитратний спосіб мислення, який в основному працює, коректуючи помилки першого.
Як вважає Райзен, сам факт того, що забобони продовжують тяжіти над розумом людини навіть у тому випадку, якщо вона розуміє їх помилковість, говорить про те, що за роботу "повільного" мислення відповідає не один, а два регіони мозку.
Перший з них відповідає за розпізнавання помилок, а другий - за їхнє виправлення. На зв’язок між ними можуть впливати ті частини мозку, які відповідають за роботу почуття інтуїції, заважаючи обміну інформації між ними.
Це, як вважає Райзен, і пояснює те, чому багато спортивних фанатів поводяться вкрай забобонно, а менеджери у великих компаніях часто приймають ірраціональні рішення.