Єврокомісія спростувала шість російських міфів про ЗВТ України з ЄС |
Єврокомісія у середу, 23 грудня, опублікувала документ, у якому перераховує та спростовує шість популярних "міфів" щодо угоди про Зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та Євросоюзом, які побутують у риториці російської влади. При цьому в документі зазначається, що Євросоюз готовий і надалі шукати практичні рішення, щоб розвіяти російські побоювання з приводу ЗВТ. Втім, поновлення консультацій можливе лише після скасування указу президента РФ Владіміра Путіна про призупинення дії ЗВТ з Україною.
Міф перший: Росія може в односторонньому порядку змінити митні правила ЗВТ СНД без консультацій з іншими членами співдружності.
Реальність: Росія заявляє, що твердо дотримується правил ЗВТ СНД та зобов’язання проводити взаємні консультації, що витікає з цих правил. У той же час РФ проігнорувала правила ЗВТ СНД, коли в односторонньому порядку позбавила торговельних преференцій у липні 2014 року Молдову, а тепер - і Україну.
Згідно з правилами ЗВТ СНД, для підвищення мит на імпорт продукції із однієї країни співдружності Росія повинна проконсультуватися з іншими країнами ЗВТ СНД та продемонструвати щодо кожного виду продукту зміну умов (від набуття чинності ЗВТ між Україною та ЄС з 1 січня 2016 року), а саме - зростання імпорту (із ЄС через Україну, - Ред.) "в таких обсягах, які здатні завдати шкоди або нести загрозу промисловості країн Митного союзу".
Наразі Росія не пред’являла ні статистики зростання імпорту, ні інших негативних наслідків ЗВТ ЄС-Україна, оскільки режим зони вільної торгівлі ще не набув чинності.
Міф другий: Євросоюз вимагає, щоб уся продукція, яка продається в Україні, відповідала технічним стандартам ЄС. Це витісняє російські товари з українського ринку.
Реальність: ЗВТ ЄС-Україна передбачає запровадження європейських технічних стандартів лише за 27 категоріями продукції. Зараз Україна вже перейшла на європейські стандарти за 24 категоріями, і від російських підприємств не надходило жодної скарги на проблеми з експортом такої продукції в Україну. Щоб виконати вимоги Росії, Україні довелося б скасувати частину вже запроваджених нових стандартів.
Міф третій: ЄС хоче примусити Росію змінити митні правила в угоді про ЗВТ СНД.
Реальність: Росія вважає, що нинішні правила ЗВТ СНД дозволяють Україні маркувати імпортовані з ЄС товари як власні й продавати їх до Росії без сплати митних зборів. Єврокомісія запропонувала РФ ініціювати зміну правил ЗВТ СНД, якщо Москва вважає, що вони створюють проблеми тоді, коли один із членів співдружності укладає угоду про вільну торгівлю з третьою стороною.
Міф четвертий: ЄС примушує Росію запровадити європейські норми фітосанітарного контролю.
Реальність: Євросоюз ніколи не примушував Росію ухвалювати європейські стандарти в цій галузі. При цьому зрозуміло, що російський експорт до країн ЄС повинен відповідати європейським вимогам. Єврокомісія лише запропонувала Росії продовжити двосторонні консультації, зокрема, щодо взаємного визнання ветеринарних сертифікатів.
Міф п’ятий: Російська пропозиція про запровадження перехідного періоду максимум на 10 років для окремих секторів торгівлі не становить проблеми.
Реальність: Реалізація цієї пропозиції на багато років загальмувала б запровадження значної частини угоди про ЗВТ з Україною. У той же час сумнівно, що це б сприяло експорту російських товарів до України.
Міф шостий: Росія потребує детальних даних про ціни та митні збори щодо кожної транзакції експорту з ЄС до України, а Євросоюз повинен надати Москві таку інформацію.
Реальність: це не дозволить Росії отримувати достовірну інформацію про походження товарів, які РФ буде імпортувати з України. Крім того, це суперечить законам ЄС, які гарантують конфіденційність ділової інформації.