НУ-НС та БЮТ почали робити нардепів доторканими. Поступово |
Законопроектом передбачається внести зміну до Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № ЗО, ст. 141; 2005 р., № 2, ст. 44), виклавши статтю 80 в такій редакції: "Стаття 80. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп".
«Абсолютизація недоторканності в Україні унеможливила притягнення народних депутатів до кримінальної відповідальності і призвела до їх безкарності, розквіту політичної корупції, казнокрадства та вседозволеності», - говориться у пояснювальній записці до законопроекту.
«Необгрунтований розвиток норм статті 80 Конституції України у Законі України «Про статус народного депутата України», Регламенті Верховної Ради України вступив у суперечність з одним із засадничих положень Конституції України, відповідно до якого громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом (частина перша статті 24). Правовий режим, що сформувався, замість необхідності забезпечення депутату свободи висловлювань і голосувань у парламенті, поставив його над законом, наділив необмеженими імунітетами та привілеями, в тому числі і матеріального характеру за рахунок коштів державного бюджету», - зазначено у пояснювальній записці.
Автори законопроекту наголошують, що «необхідність змін до статті 80 Конституції України щодо гарантій депутатської недоторканності вже давно є нагальною потребою, але з тих чи інших політичних міркувань прийняття цих змін постійно гальмувалось».
На їх думку, прийняття цього законопроекту «має на меті привести інститут депутатської недоторканності в Україні у відповідність з міжнародними правовими стандартами, усунути суперечності в нині діючій Конституції і законодавстві України, забезпечити рівність громадян України перед законом, подолати корупцію у парламенті та припинити зловживання правом з боку народних депутатів України, створити необхідні правові умови для безперешкодного і ефективного здійснення ними депутатських повноважень.
Натомість, на переконання народного депутата, члена БЮТ Миколи Томенка, сьогодні інститут недоторканності, який поширюється не лише на Президента і народних депутатів, а і на всю суддівську систему включно з місцевими судами, є джерелом політичної корупції в сучасній Україні.
«Тому у вересні минулого року наша команда ініціювала та зібрала понад 8 мільйонів підписів за проведення Всеукраїнського конституційного референдуму за народної ініціативи для того, щоби виявити позицію наших громадян щодо оптимальної моделі організації влади, місцевого самоврядування, суддівської системи влади тощо. Одне з дев’яти питань, запропонованих для обговорення, стосувалося скасування недоторканості вищих керівників держави, народних депутатів України та суддів. Суспільство добре знає і експерти це підтверджують, що сьогодні один з найвищих ступенів корупції – саме у суддівській системі, де не лише на місцевому рівні у суді за хабарі можна вирішити будь-яке питання», - зауважив народний депутат.
Тому, на переконання Миколи Томенка, цілком очевидно, що до цієї проблеми необхідно підходити системно.
Водночас Микола Томенко висловив здивування, що сьогодні багато народних депутатів вже сумніваються у необхідності голосування за зняття депутатської недоторканності. «Це хибна позиція. Верховна Рада повинна першою показати приклад у цьому питанні і швидше внести відповідні зміни до Конституції, водночас не забуваючи, що не меншою загрозою залишається проблема недоторканності системи суддівської влади, де будь-який місцевий суддя може діяти безкарно, маючи правовий захист недоторканності», - вважає народний депутат.
Замість післямови. Про необхідність приведення статусу окремих груп державних посадових осіб у відповідність конституційному принципу рівноправ'я говорилося багато і гучно. Під час виборів.
Навіть підписи збирали, хто просто так, хто - для проведення референдуму. Проте, зараз, коли піарівські ходи вже не так актуальні - народні обранці явно розпочали з'їжджати з теми, лише іноді повторюючи передвиборчі мантри.
Проте, ми, виборці - пам'ятаємо усе. І сталячи підписи під отими листками, сподівалися, що в першу чергу наші обранці позбавлять себе привілеї бути над Кримінальним Кодексом. Тобто - стануть рівними виборцям в частині невідворотності відповідальності за вчинені злочини, наприклад, розкрадання громадських коштів та майна. Або за хабарництво.
Тобто, за конкретні дії, а не слова. Хоча й за слова та за натискання кнопок - теж непогано б відповідати, як і усім посадовим особам.
І це, сідячи із кількості підписантів-вибрців, - є принциповою вимогою подавляючої більшості громадян.