Три покоління власників медіа-простору України - дослідження Гельсінської спілки |
Такі дані оприлюднила Українська Гельсінська спілка з прав людини, котра продовжила своє дослідження та оприлюднила три покоління власників провідних мас-медіа України з вказанням частки кожного власника.
Володимир Яворський, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини: «Мета нашого дослідження – пролити світло на повністю непрозорі схеми власності на українському медіа-ринку та задовольнити право громадян на отримання інформації. Власники відіграють значну роль у формуванні інформаційної політики медіа в Україні, а журналісти не є достатньо незалежними. У таких умовах надзвичайно важливо знати „хто” подає інформацію, щоби зменшити ефект маніпулятивних технологій». Фактично, цим повинні займатися відповідні державні органи – Національна рада з питань телебачення і радіомовлення та Міністерство юстиції України (у частині друкованих ЗМІ). Проте вони не виконують одну зі своїх основних функцій у демократичному суспільстві і не забезпечують прозорість контролю медіа. Наявна інформація чітко показує неефективність українського законодавства та регулюючих органів, оскільки, як видно з дослідження, більшість впливових ЗМІ фактично контролюється іноземними офшорними компаніями, дізнатися про засновників яких практично не можливо. Така ситуація є неприпустимою для одного з найбільш суспільно-впливових ринків в країні.
Інформація була отримана з відкритих джерел (управлінь державної статистики, агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку, державних реєстраторів), коли про інше прямо не зазначено в дослідженні. Під час дослідження був виграний судовий процес у державного реєстратора, що відмовив у наданні інформації про засновників певних телеканалів.
Крім телеканалів правозахисники також встановили засновників Журналу „Персонал” та всеукраїнського загальнополітичного освітянського тижневика „Персонал Плюс”. Інтерес до цього видання є невипадковим і зумовлений суспільним резонансом певних публікацій цих видань.
Наступне дослідження УГСПЛ буде торкатися основних друкованих ЗМІ і включатиме загальний аналіз друкованих та електронних ЗМІ. Його вихід планується на початок 2007 року.
Дослідження здійснювалося в рамках роботи Фонду стратегічних справ УГСПЛ, котрий фінансово підтримується Міжнародним Фондом „Відродження”.
Дані у формі таблиці знаходяться на сайті Спілки.