На Львівщині розікрали музей легендарного російського пілота, автора «мертвої» петлі |
Про це повідомили «Подробиці», які продовжують серію сюжетів, присвячених 95-й річниці початку Першої світової.
Ось вона – знаменита "Петля Нестерова", фігура складного пілотажу, яка відкрила нову еру в авіації. Це зараз пілоти вміють робити її вже після першого року навчання, а на початку ХХ століття петлю називали «мертвої»: всі спроби намалювати в повітрі цю фігуру закінчувалися смертю льотчиків. Першим складний маневр зробив Петро Нестеров (цей маневр був виконаний на Житомирщині поблизу села Червоне Андрушівського району, де знаходилося перше на території України авіаційне виробництво - прим. "Аратти") . Саме він змінив уявлення про тактику повітряного бою.
Олег Михаленич, льотчик-інструктор Львівського аероспортивного клубу: «Маневреність літака класу винищувач підвищилася, і збільшилися його бойові можливості, ефективність у бою. Він міг швидше брати зручну позицію для стрільби по противнику».
Першими у світі мертву петлю побачили кияни – у 1913 році. А вже через рік штабс-капітан російської армії Петро Нестеров відправився на Прикарпаття – воювати з Австро-Угорщиною. Там він зробив свій останній подвиг: першим у світі зважився протаранити власним літаком біплан супротивника.
Приватний пілот Львівського аероклубу Геннадій Хазан спеціально піднявся в повітря, щоб показати нам місце, де загинув Нестеров. Геннадій Хазан, президент Всеукраїнської авіаційної організації "АОПА-Україна": «Ось це поле, на якому він загинув, а поле далі – якраз, де був Російський авіаційний загін».
Тепер на місці загибелі – пам'ятник і музей. З землі монумент видається просто величезним: 30-метрову стелу з літаком, що виходять з «мертвої» петлі, встановили під Жовквою 30 років тому. Колись сюди на екскурсії приїжджали школярі, тепер це місце зруйновано і розграбовано. Після розпаду Радянського Союзу ділянка перейшла в приватні руки. Коли музей перестали охороняти, розтягнули все, що можна. Кудись зникла доріжка з бетонних плит, давно здали в пункт прийому дорогоцінних металів барельєф із нержавіючої сталі. Літак з вершини стели теж намагалися відірвати – не вийшло, бо приварений на совість.
Від музею залишилися стіни та дах.
Так виглядає музей зараз. А колись тут під куполом стояли макети літаків, що імітували повітряний таран. На стінах висіла особиста зброя Нестерова, його плащ. Так само були архівні фотографії. Деякі експонати вдалося зберегти, але найцінніше – особисті документи та нагороди Нестерова зникли назавжди.
Як вийшло так, що музей знищений, місцеві чиновники пояснити не можуть.
Степан Кунінець, керівник відділу культури і туризму Жовківської райдержадміністрації: «Згідно з розпорядженням Львівської обласної ради від 1995 року "Про взяття під охорону державних пам’яток історії та культури Львівської області", пам’ятник Петру Нестерову, що біля села Воля Висоцька, в перелік не включено. Приміщення самого музею пустує, експонатів немає, хтось комусь продав чи віддав – це я не володію інформацією».
Мешканець Жовкви Андрій Умрихін захоплювався авіацією з дитинства. Коли він дізнався, що музей просто розкрадають, спробував врятувати хоч що-небудь.
Андрій Умрихін, мешканець Жовкви: «Коли ми вже туди прибігли, почали збирати те, що людям було непотрібне – але воно, фактично, найцінніше – це фотографії, архівні дані, висновки комісії, яка на той час була. От такі от речі і ті альбоми, вирізки різні, статті – все, фактично, що можна було зібрати – в мішок брутально збирали. Бо половину було спалене, люди просто приходили, підпалювали. Вони не розуміли».
Експонати Андрій зберігав вдома, потім частина віддав на зберігання друзям. Адже до нього почали приїжджати різні люди – з Росії, з Києва, пропонували продати матеріали за великі гроші. Але йому хочеться відновити музей тут, у Жовкві. Каже, матеріалів для цього вистачає, адже він весь цей час своїми силами поповнює колекцію.