Нинішні президентські перегони кардинально змінили процес боротьби за пост президента США. В основному з-за зростаючого впливу мережі Інтернет на формування громадської думки американців.
Радник президента Буша в його виборчих кампаніях 2000 та 2004 років Марк Маккіннонг сказав: "Я думаю, ми будемо багато років аналізувати ці вибори. У нинішній передвиборчій боротьбі Інтернет зіграв таку роль, якої ми не могли собі уявити".
Експерти зазначають, що фактично переписані правила агітації виборців, збору грошей у фонди виборчих кампаній, залучення волонтерів, організації прихильників в кожному районі, відносин з засобами масової інформації, формування громадської думки, ведення політичної боротьби, що включає створення інтернет-блогів.
Це відбулося багато в чому завдяки Бараку Обамі і його радникам, які побачили перспективи та можливості електронних засобів комунікації в мобілізації прихильників, які перейшли з газет, радіо та телебачення на інтернет. За словами Сари Тейлор, яка працювала в Білому домі під час виборчої кампанії Буша в 2004 році, сьогодні в Америці набагато менше виборців, у яких є домашні телефони.
Доступ до таких виборців можливий тільки через інтернет і мобільні телефони. І Обама в останні шість місяців розсилав по інтернету свої агітаційні повідомлення майже щодня. Політичні спостерігачі визнають, що, завдяки Інтернету, виборці стали більш проінформовані, частіше стали перевіряти сумнівні чутки.
Ось що думає про це віце-президент Інституту прогресивної політики, директор проекту "Технологія і нова економіка" Роб Аткінсон: "Поза сумнівом, це перша американська президентська кампанія, в якій так широко використані нові засоби електронної інформації від мобільних телефонів до блогів. Команда Обами зробила це чудово. Частково тому, що раніше цих засобів зв'язку просто не було, частково тому, що Обама і його прибічники по достоїнству оцінили можливості інтернету. Упевнений, що в майбутньому всі ці нові засоби контактів з виборцями будуть відігравати ключову роль у президентських кампаніях ".
На запитання "чому Маккейн і його команда не зробили те, що зробив Обама?" Роб Аткінсон висловив своє припущення: "Не зрозуміло чому. Можливо, Обама просто краще знайомлений з новою технологією. Було не раз помічено, що в руках у нього різні електронні пристрої на кшталт Blackberry. Він часто користується комп'ютером, легко орієнтується в інтернеті. А Маккейн сам зізнавався, що не надто дружив з комп'ютерною технікою. Думаю, майбутнім кандидатів від республіканської партії доведеться опанувати комп'ютерну техніку, щоб бути такими ж кмітливість, якими виявилися тепер демократи ".
Інтернет-технології, як один з надзвичайно важливих чинників перемоги Барака Обами - цю ідею, напевно, буде взято на озброєння багатьма політиками.
Нагадаємо, інтернет активно освоюють і лідери інших держав - так, президент Росії Дмитро Медведєв завів власний відеоблог, а Володимир Путін, прем'єр-міністр РФ, відкрив власний сайт.
Тим часом, в Україні кількість інтернет-користувачів продовжує зростати. Про це свідчить глобальна статистика відвідуваності українського інтернету за жовтень 2008 року.
Коментар "Аратти".
Українські політики активно почали освоювати Інтернет простір також досить успішно - першим вдалим проектом можна вважати персональний сайт Євгена Марчука - тодішнього Голови РНБОУ, який був створений ще 10 років назад. Під час президентської кампанії 2004 року активно діяли кілька вдалих проектів на підтримку нинішнього Президента Віктора Ющенка, - це і його персональний сайт, і сайт "Нашої України", і сатиричний медіа-ресурс "Веселі Яйця". В той же час, сайт Віктора Януковича "Я - 2004", створений за сприянням російських політтехнологів, не був надто популярним і не відзначався особливим креативом.
На відміну від президентських перегонів, вибори до Верховної Ради пройшли без особливого впливу сайтів політичних сили, що брали участь у перегонах. Хоча б тому, що більшість з них були створені, або підтримувалися лише "під вибори", через що не заволоділи масовою аудиторією.
Окремо зазначимо персональний сайт Юлії Тимошенко, який стабільно підтримується протягом багатьох років.
Крім Миколи Томенка, який виступив ініціатором національного проекту "7 чудес України" - www.7chudes.in.ua жоден політик не відзначився в українському сегменті мережі Інтернет створенням і підтримкою інтернет-проектів, орієнтованих на патріотично налаштованих відвідувачів.
Таке нехтування інтернет-аудиторією свідчить про закритість українського політикуму, який звик все вирішувати за принципом "бабло переможе добро", - орієнтуючись більше не на демократичне суспільство, а на закриті і добре відпрацьовані корупційні схеми доступу до "державного корита".