Аратта - На головну

20 грудня 2024, п`ятниця

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- першою Українською конституцією вважається документ «Пакти і Конституція прав і вольностей запорозького війська», складений гетьманом Пилипом Орликом у 1710 році. Історики мають різні думки щодо того, чи був цей документ Конституцією у сучасному розумінні цього слова або прогресивним твором, який випередив свій час, адже перші Конституції в Європі і США з’явилися лише за сімдесят років потому. Реальної сили Конституція Пилипа Орлика так і не набула, оскільки складалася вона на чужині та її укладачі не мали змоги повернутися в країну. Але в історії вона залишилася як оригінальна правова пам’ятка, яка вперше в Європі обгрунтовує можливість існування парламентської демократичної республіки.
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Темна історія “Кришталевих черепів”

Міфи та легенди 94296 переглядів

Опубліковано - 30.12.2008 | Всі публікації | Версія для друку

Кришталевий череп із Британського музею (фото: AFP)
Кришталевий череп із Британського музею (фото: AFP)
З того часу, як в червні паризький Музей на набережній Бранлі виставив в одній з вітрин кришталевий череп, цей лякаючий артефакт став привертати натовпи відвідувачів.

Керівництво музею дістало череп із запасників одночасно з виходом фільму "Індіана Джонс і королівство кришталевого черепа". Сюжет фільму пов'язаний з легендою про те, що до 2012 року необхідно зібрати разом 13 кришталевих черепів, що відносяться до часів ацтеків і створених понад 500 років назад, щоб запобігти кінцю світу.

Проте череп з Музею Бранлі - підробка, так само як і аналогічні експонати з інших провідних зібрань ніби Смітсонівського інституту і Британського музею. У музеї визнають, що про череп відомо мало. На табличці з поясненням інформації також небагато: "XIX сторіччя Європа?"

Але головне питання в іншому: чому музей виставляє артефакт, якщо знає, що він фальшивий?

Частково тому, що відвідувачам все одно, пояснює Естер Пасторі, професор мистецтвознавства з Колумбійського університету. "Люди хочуть побачити мистецтво ацтеків", - говорить вона, "навіть якщо насправді це не мистецтво ацтеків". А музеї, за її словами, повинні виставляти і підроблені артефакти, тому що у відомих фальшивок є свої прихильники.

Експонати-підробки

До недавнього часу підробки вважалися ганьбою музеїв, але недавно їм стали приділяти пильну увагу. 1990 року Британський музей виставив на загальний огляд найвідоміші з містифікацій - зокрема саркофаг, який раніше відносили до VI століття, але який насправді виготовили в XIX сторіччі.

Деякі фальшивки прославилися настільки, що знайшли і власне призначення, ставши об'єктами спадщини містифікаторів. Так, в 1896 році Лувр придбав рідкісну золоту тіару, яка, як вважало керівництво музею, відносилася до грецьких скарбів III століття до нашої ери. Незабаром один з німецьких археологів довів, що це підробка, виготовлена маловідомим російським майстром всього за декілька років до продажу. Осоромлений Лувр на десятки років прибрав тіару в запасники - поки в 1997 році її не продемонстрували в музеї в Єрусалимі на виставці, присвяченій тому самому майстрові.

"Кришталеві черепи - це дійсно артефакти, хоч і не тієї епохи, до якої їх відносять", - говорить Джейн Уолш, археолог із Смітсонівського національного музею природної історії. Вона вивчила 10 черепів з тих пір, як в 1992 році перший з них підніс музею анонімний дарувальник. "Нам потрібно зрозуміти, як їх називати тепер. Важко говорити, що це підробки - іноді я називаю їх містифікаціями", - говорить Уолш.

У музеях дуже багато імітацій, стверджують експерти. На спеціалізованій виставці Британський музей продемонстрував відразу 600 подібних експонатів. Багато фальшивок музеї купували в кінці XIX століття, коли країни поспішали створити потужні національні колекції. "У всіх музеях є дивовижні підробки", - говорить Стефан Мартін, очільник Музею Бранлі (той був відкритий в 2006 році, щоб прийняти французькі колекції мистецтва народів Африки, Америки, Азії і Океанії).
Музей Бранлі
Музей Бранлі
Передові технології для черепів

Мартін згадує, з яким трепетом в дитинстві роздивлявся кришталевий череп, який тоді знаходився в Музеї людини в Парижі. І лише опісля декількох десятиліть під час підготовки до відкриття Музея Бранлі він дізнався, що череп був виготовлений не ацтеками. Британський і Смітсоновський музеї надали французам результати дослідження черепів, що зберігалися у них. У 1990-і роки Джейн Уолш вивчила документи про розкопки культур доколумбової Америки: ніхто і ніколи не заявляв про виявлення кришталевого черепа.

Розвиток технологій, завдяки якому вдається встановити підробку там, де раніше її не могли помітити, дозволив експертам Британського музею продовжити дослідження. У 1996 році вони вивчили очні ямки і отвір нагорі черепа. Ті були висвердлені надто точно, щоб говорити про ручну роботу. Завдяки могутнім мікроскопам і датчикам дослідники дійшли висновку, що сліди на тих черепах, що зберігаються в Британії і в США, залишені свердлувальним верстатом. У ацтеків подібної техніки не було.

Британський музей проінформував Мартіна про те, що череп, що зберігається у Франції, може виявитися не сучасним: обидва предмети пройшли через Ежена Бобана - французького антиквара кінця XIX століття з поганою репутацією. Саме він почав в 1860-і роки продавати кришталеві черепи, знайдені, за його словами, в Мексиці. На думку експертів, антикварові було добре відомо, що це не оригінали, і саме Бобан сприяв розповсюдженню легенди про черепи і апокаліпсис, яка існує й сьогодні.

У ацтекській культурі черепи, вирізані з вулканічної породи, використовувалися на згадку про людські жертвопринесення. Заявивши, що кришталеві черепи створені ацтеками (народом, який у той час був оточений таємничою аурою), Бобан створив навколо них загадкову атмосферу. Протягом століття міф про важливість черепів ріс як сніжний вал.

Мартін вирішив не включати французький череп в постійну експозицію через брак місця, проте кришталева скульптура привертала увагу прихильників і тих, хто вірить в її достовірність. За словами ученого, йому стали надходити листи із звинуваченнями, що він не показує череп, тому що боїться прокляття. Тоді-то він зрозумів, наскільки сильний інтерес до черепа, не дивлячись на його сумнівне походження.

За минулий рік французькі учені знов досліджували череп і прийшли до тих же висновків, що і фахівці Британського музею і Смітсонівського інституту. "У нього дивна історія, і люди люблять його обговорювати", - говорить Мартін.

Коли Мартін дізнався, як називатиметься новий фільм про Індіану Джонса, то побачив в цьому можливість витягнути кришталевий череп з сховища. Він не заперечує, що сподівається таким чином привернути відвідувачів, хоч і доведено, що череп несправжній. "Ми осідлали хвилю поп-культури і намагаємося використовувати її в своїх цілях", - пояснює учений.

"Звичайно ж, це підробка, - погоджується Івон Харді Ріотт, прикрашений татуюванням відвідувач, що прийшов подивитися на череп. - Справжній кришталевий череп - надто могутня штука, щоб хоч один музей наважився виставити його на огляд".

 

До теми:
 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Міфи та легенди»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

Справедливість без сили і сила без справедливості - обидві потворні”
Жозеф Жубер

 
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.