Автор малюнку - Сашко Цицик |
У перекладі з грецької слово «криза» означає очищення. Полиці наших магазинів від імпортних товарів криза вже трохи підчистила... А той імпорт, який все ще є у магазинах, суттєво подорожчав. А якщо набуде чинності закон про тимчасову 13-відсоткову надбавку до ввізного мита, товари «мейд ін не наша» будуть нам не по кишені.
Компанії-спекулянти (які жили з перепродажу імпортних товарів) кусають лікті, адже вони змушені будуть або згорнути свій бізнес, або перепрофілюватися. Натомість українські виробники потирають руки – для їхньої продукції звільнилось місце на полицях. Звичайно, не варто сподіватись, що українці масово побіжать купувати вітчизняні автомобілі чи телевізори, але їсти будуть не менше, ніж раніше. Просто купуватимуть дешевші, тобто вітчизняні продукти. Експерти прогнозують зростання попиту на товари, які раніше особливою популярністю не користувалися. Замість дорогих чаю та кави частіше почали купувати кавові напої з цикорію і трав’яні чаї, які виготовляють у нас, – і корисніше, і у кілька разів дешевше.
Підприємець Віктор Русаненко, який займається виробництвом продуктів харчування, – м’ясних консервів, паштетів, заморожених овочів та недорогих чаїв (ТМ «Леополіс»), відзначає зростання попиту на свою продукцію. «З ринку йдуть великі польські та голландські компанії, які нас годували протягом років. Хоча робили вони свої продукти з тих самих компонентів, які у нас ростуть, – каже Віктор Русаненко.
- У Європі дотують сільське господарство, тому вони можуть продавати свою продукцію дуже дешево і все одно будуть в плюсах. Імпортери завозили продукти і роздавали їх по супермаркетах, а гроші брали через два місяці. Тепер ніхто не знає, де за два місяці буде долар, тому звертаються до вітчизняних виробників. Коли валюта дорога і її практично немає – вигідніше виробляти тут, аніж завозити. Ті компанії, які досі ввозили свій товар на український ринок, тепер шукатимуть можливості налагодити виробництво в Україні”.
Те, що вигідніше виробляти на місцях, а не імпортувати, давно зрозуміли міжнародні пивні компанії. «В Україні практично немає імпортного пива – усі відомі марки розливають на наших заводах за ліцензією. Є лише кілька видів пива, яке імпортують, але це елітні марки і подають їх переважно у дорогих ресторанах, тому суттєвого впливу на ринок вони не мають, – каже менеджер зі зв’язків з громадськістю «Львівської пивоварні» Ірина Миколаєнко. – Щоправда, через падіння гривні дорожче обходиться сировина. Якщо солод ми закуповуємо у Славуті і якихось різких коливань цін тут немає, то хміль беремо у Німеччині. Його ціна у євро не змінилася, але у перерахунку на гривні хміль подорожчав суттєво» (зауваження “Аратти”: ось ще один шанс для вітчизняних аграріїв, - а чи не на часі повноцінно відродити хмелярство, бо вигляд занедбаних хмелевих плантацій житомирщини складає досить тяжке враження...). Незважаючи на фінансову кризу, на підприємстві цього року планують наростити обсяги виробництва майже на один мільйон дал – до 17,1 мільйона. Втім, це лише попередні розрахунки. Сезон розпочнеться у травні, і тоді можна буде робити точніші прогнози. «Оскільки купівельна спроможність українців знижується, то не виключено, що може знизитись і споживання пива. Пиво – це напій настрою. Його споживання зростає, коли усе стабільно. Коли людині погано, вона п’є щось міцніше», – каже Ірина Миколаєнко.
З огляду на це у виграшній ситуації опиняються вітчизняні виробники алкогольних напоїв. З одного боку, імпортне спиртне стало надто дорогим, аби його пити з горя, тому доведеться обмежуватись вітчизняною горілкою чи коньяком. З іншого, здешевшання гривні автоматично знизило собівартість їхніх виробів, тому експортувати їх за кордон стало ще вигідніше. Щоправда, виробники трохи прорахувалися, наполігши влітку на встановленні мінімальної ціни на алкоголь. Аби стимулювати продажі, тепер вони готові знизити власні ціни, та закон не дозволяє. Збільшується ризик, що українці почнуть згадувати дідівські рецепти самогону та домашніх настоянок...
На те, що криза розчистить ринок від конкурентів, сподіваються і вітчизняні виробники легкої промисловості. «Ми працюємо переважно на експорт, тому зараз у виграшній ситуації. Але оскільки криза не лише в Україні, а й у Європі, то зменшилися замовлення, тому ми дещо скоротили обсяги виробництва, – каже керівник підприємства «Троттола» Ярослав Рущишин. – З’явився шанс збільшити продажі на українському ринку. Одяг легко провозити контрабандою, тому легка промисловість в Україні залежна від роботи митниці. Як тільки кордон прикривають, відразу зростає попит на вітчизняні вироби. Криза дала нагоду закріпитися на українському ринку. В Україні є шість фірмових магазинів, у яких продаємо одяг під маркою «Жива». До кінця року плануємо відкрити ще тринадцять магазинів у різних регіонах».
Саме під час кризи українські виробники стали відкривати більше фірмових магазинів. Причина в тому, що торгові мережі, які по вуха в кредитах, затягують виплати - часом на кілька місяців. А давати продукти в борг підприємства уже не хочуть. Розширити мережу власних магазинів цього року планує компанія «Кременчукм’ясо». З’являються нові магазини з модною білизною – аж не віриться, що таку красу шиють не у Франції, а у Чернівцях та Вінниці. У парфумерних магазинах збільшилася кількість вітчизняних косметичних засобів. Зрештою, вони там були і раніше, але через розмаїття імпорту на них особливої уваги не звертали. Не склалося лише з парфумами – доведеться все ж купувати закордонні...