![]() |
Тепер, схоже, все. Контрабандисти, тремтіть. В усякому разі, саме так сприймається прес-конференція начальника Луганського прикордонного загону Артура Короля, яку він провів у кінці квітня.
Правда, як виявилось, надихати могли тільки заголовки, в написанні яких повправлялось не менше сотні колег із різних ЗМІ. При ознайомленні ж із нюансами доцільність справи викликає все більше сумнівів.
По-перше, чому саме рів? А не стіна? Адже ще китайці довели, що стіна краща. Знову ж таки стоїть дотепер, привертаючи в країну величезну кількість туристів (а значить, і грошенята). Але на це питання відповів сам пан Король, популярно пояснивши, що рів дешевше. Тут із ним, звичайно, сперечатися складно. Навіть, не дивлячись на те, що до будівництва залучені ресурси (зокрема, думається, й фінансові) і районних держадміністрацій, і МНС і прикордонників, грошей явно не вистачить і на 4 км. чогось подібного до Великої китайської стіни. А ось довга яма – це цілком нормально. І викопати можна, і заощадити на кошторисі не гріх. Адже при широкому польоті фантазії собівартість викопування одного погонного кілометра рову шириною півтора метри й завглибшки один метр може виглядати цілком солідно. Плюс до того ж можна спробувати продати це захисне досягнення в яку-небудь Книгу рекордів. Хоча в будь-якому випадку витрачених грошей це не відіб'є. А оскільки яма тягнутиметься в зоні, забороненій для широких відвідин громадянами (тим більше, іноземними), то й від екскурсій, мабуть, теж доведеться відмовитися.
Але найсмішніше в цьому повідомленні з кордону – заява прикордонного керівника про те, що створення рову покликане присікти діяльність злочинних угрупувань, що промишляють контрабандою. Причому, говорила це людина, яка на кордоні служить не перший рік і в тому числі й на посту заступника начальника Луганського прикордонного загону. Тобто реальну ситуацію знає не з чуток. Тим більше що минулого року, якщо хто забув, на самому початку прем'єрствування Юлії Тімошенко була запущена програма «Контрабанда – стоп!». Луганська область на цьому фронті, треба сказати, відрізнилася. Причому, настільки, що перед зняттям Тімошенко з прем'єрського поста, місцеві лідери контрабандного бізнесу вже серйозно почали подумувати про зміну бізнесу. Правда, довгих ровів ніхто не рив. Декілька пробних копань були проведені. Але про те, щоб прокопувати загальнолуганську яму ніхто якось не подумав. Можливо, саме через її непотрібність. Тобто даремності. Адже не посадиш у цей окоп через кожні п'ять метрів по озброєному наряду. А чотири пости прихованого спостереження, про які бадьоро відрапортував усе той же пан Король, – це навіть не смішно.
Річ у тому, що, завдяки багаторічній «турботі» властей, Луганська область за роки незалежності перетворилася на вельми розбомблений край, який підлягає дуже повільному відновленню. Тому практично все населення прикордонних районів виживає саме за рахунок допомоги контрабандистам. Чоловіки підробляють вантажниками або водіями. Діти виступають в ролі слідопитів, відстежуючи пересування прикордонників. Технічне оснащення теж на висоті – від мобільних телефонів до приладів нічного бачення. Плюс мережа перевалочних баз практично по всьому периметру кордону. Плюс до неможливого корумпована система влади – від суддів до міліції. Досить сказати, що в тому ж Краснодонському районі колони бензовозів-факсойлів із лівим пальним безперешкодно снують туди-сюди під пильним оком доброзичливих фішкарів-даїшників. Тобто тих, хто забезпечує безпеку цього бізнес-снування. Плюс не менш корумпована система дахування – від СБУ до депутатів ВР.
До речі, про все це пану Королю теж добре відомо. Минулого року він блокував не одну контрабандну базу і добре знає, що потім будь-які спроби завершити почате, тобто довести хоч би справу до суду завжди закінчувалися нічим.