Аратта - На головну

20 грудня 2024, п`ятниця

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- в місті Батурин (Чернігівська область) 5 листопада 1702 року у генерального писаря Пилипа Орлика народився син Григор. Згодом вони будуть змушені покинути Україну. Пилип Орлик буде гетьманувати понад тридцять років, але більша частина його гетьманства пройде в еміграції. Григор Орлик стане визначним державним і військовим діячем Франції, генералом і довіреною особою короля Людовіка XV, отримає графський титул і велику кількість європейських нагород. В 1747 році Г.Орлик одружиться на Луїзі-Олені де Брюн де Дентельвіль і стане володарем значних земель у Франції. Під Парижем він буде мати замок. В середині ХХ ст. на землях, що колись належали Григору Орлику буде побудований міжнародний аеропорт “Орлі”...
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Що таке етикет і «з чим його їсти»?

Культура 122306 переглядів

Опубліковано - 16.03.2010 | Всі публікації | Версія для друку

Що таке етикет і «з чим його їсти»?
Діяльність кожного індивіда в соціумі значною мірою залежить від внутрішніх та зовнішніх якостей його особистості та чинників навколишнього середовища. Одним із найважливіших показників статусу та позиції людини в суспільстві є володіння правилами етикету.

Етикет – своєрідний комплекс гарних манер і правил поведінки людей вдома, на роботі, в громадському транспорті, усталених в даному суспільстві. Саме слово «етикет» походить від французького «etiquette».

Поняття етикету безпосередньо пов’язане з етикою. Під етикою розуміють науку про мораль людини, особистісні та моральні принципи, якими вона керується в житті. Таким чином, етикет являє собою конкретно-прикладний аспект етики, який виражається в певних правилах поведінки людини в різних місцях та ситуаціях. Багато хто вважає, що правила етикету – нікому не потрібна формальність, своєрідний анахронізм, який доживає свої останні дні в сучасному суспільстві. Але це зовсім не так.

Насправді, вихованій людині, яка знає і дотримується правил етикету, набагато простіше функціонувати в будь-якому суспільстві. В поведінці та спілкуванні з іншими людьми виявляється внутрішній світ людини. Багатому і красивому внутрішньому світу, як правило, відповідає високий рівень культури та поведінки. Але не завжди гарна зовнішність, поведінка та вміння спілкуватися з іншими людьми свідчать про наявність цієї краси всередині самої людини. Саме тому етикет повинен показувати наявність внутрішньої етики та краси, а не слугувати своєрідною ширмою, за якою можна сховати внутрішню убогість.

Етикет без етики – лицемірство. Етикет як справжній прояв внутрішньої етичності високого рівня є тією надійною основою, на якій будуються міцні засади щирих людських стосунків.
З ІСТОРІЇ ЕТИКЕТУ

З найдавніших часів люди дотримувалися чітко визначених правил і норм поведінки для того, щоб полегшити своє життя. Саме по собі спільне життя в будь-якому суспільстві передбачає наявність чітких правил. Тому можна з певністю сверджувати, що етикет з’явився одночасно з виникненням первісного людського суспільства, як необхідна умова його існування. Спочатку ці правила регламентували одночасно юридичні, економічні, релігійні та інші відносини. Ними керувались усі члени общини. Таким чином, етикет в цей період не виступав самостійно, окремо від інших правил, які регулювали суспільне життя первісного колективу, а був частиною таких загальних правил. Зрозуміло, шо ці правила були так би мовити «неписаними», вони народжувались внаслідок необхідностей всього колективу і регулювались ним. Трохи пізніше, коли суспільство перейшло на новий етап свого розвитку, норми етикету виокремились в самостійні правила і стали фіксуватися в письмовому вигляді. Першим свідченням появи етикету саме в такому вигляді був договір про мир, викарбуваний на срібній пластині, який був уладений єгипетським фараоном Рамзесом Другим та хетським царем Хаттушилем Третім в 1278 році до н.е. Не зважаючи на те, що єгиптяни зазнали поразки, Хаттушилю Третьому було вигідно мати в союзниках Єгипет. Таким чином, дипломатичний (політичний) етикет з’явився раніше, ніж інші різновиди етикету.

Існують два історичних напрямки етикету: європейський та східний. Перший напрямок орієнтований, перш за все, на зовнішній аспект життєдіяльності людини. Європейський етикет регламентував лише те, що з певних причин заборонялось, вважалось неприйнятним для вихованої людини. Східний етикет відрізняється від європейського тим, що спрямований на ритуалізацію діяльності особистості. За правилами етикету цього напрямку не дозволялось порушувати встановлені норми, кожен вчинок розглядався через призму цих норм.
НАВІЩО НАМ КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ?

В недавній нашій історії траплялися часи цілковитого нехтування будь-якими правилами етикету як начебто буржуазним або феодально-аристократичним пережитком, що приховує нещирість, відсутність реальної поваги до людини. Проте наслідком такого презирливого відкидання етикету незмінно виявлялося поширення грубості, а то й відвертого хамства. І це аж ніяк не можна вважати випадковістю. По-перше, далеко не всі навіть формальні засади етикету мають суто умовний характер, інколи за ними стоїть досить глибокий зміст, що стосується історії моралі або й її нинішнього стану. Так, відомо, що рукостискання з’являється як знак неозброєності, взаємної довіри; цокатися келихами люди почали аби засвідчити відсутність у вині отрути. Глибоке розуміння суті людини, що залишається актуальним і сьогодні, зумовлює різницю звертання на «Ви» і на «Ти». Адже, звертаючись на «Ви», ми, по суті, підкреслюємо цим свою повагу до наявної в людини свободи вибору. У той самий час коли ми говоримо малознайомій людині «Ти», ми тим самим вербально «приковуємо» її суб’єктивне «Я» до якогось певного фактичного його вияву – наче хапаємо його за комір, перетворюємо на своєрідний об’єкт, річ.

Часто трапляється так, що, за відсутності відповідних манер, людина може образити іншу. Суспільство зав-жди вимагало відповідності певним чітким нормам поведінки, яких потрібно було дотримуватися в тій чи іншій сфері людської діяльності. Тому на даний момент існують різні форми етикету. Наприклад, дошлюбний етикет, етикет сімейного побуту, етикет знайомства, етикет прощання, етикет спілкування в мережі інтернет, діловий етикет, політичний етикет і т.д. Крім того, серед великої кількості різновидів етикету виділяють дві основні найважливіші його форми – етикет спілкування та етикет поведінки людини.

Необхідність дотримання норм поведінки була присутньою в усі часи, але самі норми були різними. Правила етикету відрізнялися залежно від того, в якій країні вони побутували. Наприклад, форми взаємодії китайців та українців суттєво відрізняються між собою. А якщо згадати про незвичайні еталони краси та поведінки представників африканських племен, то можна підтвердити вислів «скільки людей – стільки й смаків» (мається на увазі різноманітність норм зовнішнього та внутрішнього етикету залежно від відмінностей кожної окремої людини, нації).

В сучасному суспільстві правила поведінки та спілкування відіграють важливу роль у формуванні та підтриманні стосунків між індивідами. Адже кожен з нас із легкістю може уявити ситуацію, коли хлопець знайомиться з дівчиною, не дотримуючись при цьому норм етикету. Тому їхнє знайомство навряд чи буде успішним. Завжди потрібно пам’ятати, що діяти без дотримання певних правил неможливо, тому що якби не було у нашому житті заборон – існував би хаос. З іншого боку, щоб доброзичливо ставитись до навколишніх людей, недостатньо лише дотримуватися норм етикету, «сліпо» їх копіювати. Якщо людина поводиться відповідно до тих чи інших правил, це ще не свідчить про її внутрішню вихованість. Для того, щоб комфортно почуватися в соціумі, потрібно поєднувати в собі як гарні манери поведінки, так і особистісні якості.

Стиль поведінки – це, перш за все, особливості поведінки тієї чи іншої людини. Саме стиль поведінки часто формує перше враження про людину, коли її зустрічають вперше. Манера поведінки не є вродженою здатністю людини. Особа виробляє свій стиль залежно від її індивідуальних особливостей та відповідних вимог певного соціального середовища. Саме володіння гарними манерами спілкування та поведінки з іншими є важливою умовою засвоєння правил хорошого тону. Вміння людини поводитися певною мірою залежить від роду її діяльності, ситуації, обставин, в яких вона знаходиться. Будь-яка манера поведінки повинна відповідати вищезгаданим критеріям. Наприклад, якщо дівчина, одягаючись в нічний клуб, вибере екстравагантний яскравий одяг, це не буде виглядати незвичайно. Але якщо ця дівчина з’явиться в такому вигляді в офісі на робочому місці – її сприйматимуть досить неоднозначно. Тому варто пам’ятати, що ваш вигляд завжди стверджуватиме російську приказку: «Встречают по одёжке, проводят по уму».
Зовнішній вияв культури етикету є фундаментом вашого внутрішнього росту. Адже відомо, шо майже всі несловесні засоби спілкування зафіксовані підсвідомістю. Таке явище можна назвати звичкою. Наприклад, якщо ви відчуваєте бурхливий сплеск емоцій, вам навряд чи вдасться мати пригнічений вигляд. Щоправда, жестикуляція, міміка та інші засоби несловесного контактування можуть контролюватись, але для цього необхідний тривалий час тренувань, спрямованих на самоконтроль своїх почуттів та емоцій, а також поведінки в певних ситуаціях. Варто згадати, що на сьогоднішній день в Україні в багатьох підприємствах та компаніях проводять спеціальні тренінги, до яких залучаються усі працівники організації. Такий метод є вагомою сходинкою в усвідомленні суспільством необхідності культурного спілкування та поведінки. Але метод тренінгів є таким, що найчастіше переслідує цілі, поставлені роботодавцем (в цьому випадку, підвищення ефективності праці). Тому, щоб оволодіти власними емоціями та рухами, які їх супроводжують, не обов’язково звертатися до фахівців. Щоб досягти певних результатів у самовихованні, зкорегувати певним чином свою поведінку у бажаному напрямку, потрібно, насамперед, зрозуміти самого себе і свої бажання. Тому ми пропонуємо кілька порад щодо того, як же все-таки необхідно поводитись у суспільстві:

- вагомим критерієм вашого успіху є невимушеність, природність. Якщо ви будете механічно копіювати правила поведінки, але насправді внутрішньо не відповідати їм, повірте, ефект буде набагато гіршим, ніж якби ви поводилися незграбно, але щиро. Хоча такий спосіб не завжди може мати місце в тій чи іншій ситуації, проте вас сприйматимуть таким, яким ви є;

- варто пам’ятати, що існують певні правила етикету, які позитивно сприймаються в будь-якому соціальному середовищі та при будь-яких обставинах. Це так звані «класичні прийоми». Такими є, наприклад, елементарні правила ввічливості, струнка постава, стриманість у жестикулюванні і т.п. ;

- кожна особистість має свої відмінності, тому у спілкуванні на це необхідно звертати особливу увагу, адже від того, як ви вмієте пристосовуватися до стилю поведінки інших, залежить взаєморозуміння між вами. Наприклад, якщо співрозмовники мають різні типи темпераменту (холерик і флегматик), їхнє спілкування може бути зовсім неефективним: холерика дратуватиме повільність флегматика або ж навпаки – флегматик ігноруватиме «швидкісне спілкування» холерика.

Отож, якщо брати до уваги усі згадані поради, ви маєте можливість стати завжди бажаним гостем, супутником, знайомим, другом, співрозмовником за будь-яких обставин.

СПІЛКУВАННЯ ЧЕРЕЗ ІНТЕРНЕТ

Однією з форм сучасного спілкування є спілкування в мережі Internet через різноманітні програми-пейджери (найпоширенішими є ICQ, QIP, Miranda). Багато хто вважає, що саме в інтернеті можна спілкуватися про, що завгодно, навіть надсилати повідомлення, що не відповідають нормам культурного спілкування, а нерідко й цензури. В принципі, це дійсно так, але навряд чи той, хто діятиме саме таким чином, зможе знайти однодумців. Тому навіть таке спілкування потребує дотримання чітких правил:

1. Спілкування в програмі-пейджері починайте з вступних питань, наприклад: «Ти не зайнятий?», «Ти не проти поговорити?».

2. Будьте лаконічні, не варто писати ціле есе, якщо можна передати суть справи кількома словами.

3. Не варто писати в повідомленні те, що ви, виходячи з міркувань кон-фіденційності, ніколи не зважилися б надіслати електронною поштою або у звичайному листі. Усе, що ви напишете, може бути скопійовано і розіслано іншим користувачам.

4. Спілкуйтеся легко. Інтернет-пейджер не замінить спілкування на серйозні теми при особистій зустрічі. Не варто зав’язувати в он-лайні тривале з’ясування стосунків із друзями, критикувати колег і вичитувати підлеглих;

5. не варто зловживати специфічними абревіатурами. Скорочення на кшталт «ІМХО» або «Сабж» доречні в тематичних чатах і форумах, де всі співрозмовники налаштовані «на одну хвилю».

6. Будьте виразні. Там, де це доречно, намагайтеся передавати свої емоції за допомогою «смайликів». Пам’ятайте, що одержувач повідомлення не бачить вашої міміки і не чує ваших інтонацій.

7. Намагайтеся друкувати грамотно. Спілкування по «асьці» – це, звичайно ж, не контрольна з граматики, однак повідомлення, написане без помилок, завжди справляє гарне враження.

8. Використовуйте попередження «Відсутній» і «Зайнятий». Якщо ви йдете або не хочете, щоб вас турбували, краще залишити відповідну «записку». Можна відійти від використання стандартних повідомлень і написати щось більш інформативне й відповідне до ситуації.

Якщо ви хочете знайти нових співрозмовників чи друзів, «озброюйтесь» елементарними правилами етикетної поведінки та спілкування і, без сумніву, отримаєте позитивні результати. Спілкуйтесь на здоров’я.

 

 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Культура»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

Чудо не суперечить законам природи - воно суперечить нашим уявленням про неї ”
Блаженний Августин

 
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.