Анатолій Ігнащенко |
Анатолію Ігнащенку,
академіку мистецтв
Кажуть: несхитний, як камінь;
Мертві, як камінь слова…
А Майстер торкнеться руками,
І камінь під ними співа!
“Майстер”, Валентин Чудний
Спочатку я почула голос архітектора Анатолія Ігнащенка. По телефону він звучав врівноважено, впевненно та люб’язно. Домовились із паном Анатолієм про зустріч. Знаючи, яка це величина в архітектурному вимірі, я, нервуючи, почала переглядати посилання в пошуковій системі, перечитувати статті про нього…
Ось про що я дізналась. Анатолієм Ігнащенком спроектовано район Ла-Вілет у Парижі, Алею діячів світової цивілізації в Нью-Йорку. Він є автором пам’ятників: Тарасу Шевченку в Парижі, Лесі Українці у Саскатуні (Канада), Василю Порику, герою французького руху Опору, у Нормандії. За останній твір отримав гран-прі Академії вишуканих мистецтв Парижа. А ще є музейні комплекси: Шевченкові в Каневі, Довженку в Сосниці, Березовському та Бортнянському у Глухові. Якщо Малевич відомий своїм чорним квадратом, то Анатолій Ігнащенко створив чорний куб – історичний музей Трипільської культури на місці розкопок. І це далеко не весь перелік його проектів, утілених у різних містах світу.
…Із трепетом очікувала зустрічі. А ще боялась розминутися на багатолюдній вулиці. Згодом виявилося, що впізнати його легко – такі, як він, помітні.
Цей сивочолий міцний дідусь зовні нагадував мені Архімеда, якого бачила в підручнику 7 класу з геометрії. Усе ж, усвідомлюю, що поруч мене стоїть ніяк не давньогрецький мислитель, а наш, український, автор 260 світових концепцій і проектів. Цікавлюся, чи тяжко нести такий мистецький тягар? “Нелегко, – зізнається Анатолій Федорович, – як почну за кермом обмірковувати нову ідею, забуваю куди їду, можу навіть “збити” тролейбус…”
Чому Ігнащенко не будьонівський комісар
Творча діяльність Анатолія Ігнащенка починалася із супротиву. Його мати Ярина, полячка за походженням, працювала бібліотекарем у будьонівських військах і викладала вишивку та малювання в жіночих гуртках. Тато Тодос, індійський циган, (у паспорті записаний на український манер Федором) був будьонівським комісаром. Батьки переконані, що чоловік має махати шаблюкою або сидіти в танку. А тут: їхній Толик ліпить із хліба та глини, малює, вишиває. І що більше обурювалися “витівками” сина, то наполегливіше він працював.
Юнаком став студентом архітектурного факультету Київського інженерно-будівельного інституту. Там його, разом із двома товаришами, помітив Йосип Каракіс, архітектор, який до війни забудував увесь Київ. За домовленістю з деканом, студентів звільняють від “зайвих” предметів: математики, фізики, політекономії, пічного опалення тощо і віддають їх на виховання Каракісу. “Він нас забрав до себе додому, – пригадує пан Анатолій. – Уявіть, величезна кімната, метрів 70, посередині ретро-рояль, а на ньому – купа книжок. І, стоячи біля того роялю, Йосип Юлійович постійно повторював: “Якщо ви не берете участі у змаганнях, як спортсмен в Олімпійських іграх, то не можете знати напевно, перший ви чи останній”. Таким чином привчив нас працювати на всесвітні конкурси”.
Анатолій Ігнащенко розробив власний спосіб зображення нової ідеї – на чорному тлі. “А технологія така, – почав співрозмовник. – Темною фарбою замальовую цупку картонку, на ній роблю креслення. Потім з яскравого журналу, наприклад, мод, вирізаю необхідні елементи, які вклеюю. Ось така “аплікація” на чорному фоні відображає ідейність проекту: якщо в ньому щось не подобається, завжди легко переробити. А на білому аркуші доки викреслиш, доки пофарбуєш – технічні моменти можуть убити думку, що прагне втілитися.”
У майстерні мислитель звернув мою увагу на велику жовту кулю: “Що таке галактика, як не сфера? Так само як сонячна система, сонце, земля, молекула, атом, електрон, нейтрон… І клітина, з якої виникає людина. То де ж грань між галактикою та людиною для митця? А обиватель бачить тільки очі, сережки, джинси…” Так пояснює своє бачення світу Анатолій Федорович.
Свині в іконах, а люди, як свині?
Найближчий шлях від концепції та замислу до твору – це ковальство та каменярство: берете каменюку, раз-два – і ставите скіфську бабу, чи сфінкса. Так і ковалі відтворюють модель ідеї, викувавши з неї витвір. А з ними Анатолій Федорович співпрацює майже 40 років.
У нашій розмові Ігнащенко особливо тепло згадав коваля Стасюка та показав викувану ним раму за ескізом маестро: чотири штирі, розіп’яті руки, ковальське знаряддя, яким випікають тавро з ініціалами. Цю раму спеціально зробили для полотна “Козаки в бою” Федора Тетянича. Згодом Скандинавія купила картину, а на її місці хазяїн майстерні поставив три ікони із зображенням храму Мусіна-Пушкіна на півночі Чернігівської області. Але жах!, із цих ікон було зроблено ворота у свинячий загін. “Я приїхав, як тільки дізнався про це. А там побачив: сніг, крига, гній, зверху – свині, знизу – ікони, а ще тичками обгорожено – отакий “храм”. Почувши цю історію, Лариса Скорик, архітектор, депутат Верховної Ради ХІІ скликання, пророче мовила: “Тож і державу таку ми будуємо: свині в іконах, а люди, як свині”.
“Маю ікону, зроблену самою природою, – захоплено розповідає далі пан Анатолій. – Ось це ялівцеве коріння. Його хвилею змило в море під час шторму. Кілька десятиліть мило корінь, аж доки він не став білим. І в ньому я побачив розп’яття Христа: усе до дрібниць – розкинуті “руки”, розпатлане “волосся”, навіть пов’язка на “стегнах”…”
Що б не створював Анатолій Ігнащенко, у його творах відчувається образ Христа, скорботи, якоїсь трагічної величності. Можливо тому, що пам’ятники – це зачинені двері в потойбіччя. А біля них уявляється тільки тінь усмішки та світлий спогад.
Коли ж мова йде про трагедію людства – це крик свідомості. “Сьогоднішній” Бабин Яр – одна з концепцій архітектора – яскрава ілюстрація сучасної байдужості. Прикро, але місце розлитої невинної крові перетворили у “затишний парк”, де кияни вигулюють своїх собак, за гроші пропонують свої принади легковажні дівчата. Не про це, певно, мріяв автор. То мала бути рана: яр треба викласти червоною смальтою так, щоб із космосу він проглядався б як просочена кров’ю земля; обабіч урвища – тернове гілля; спеціальна канатна дорога – через увесь яр, аж до Кирилівської церкви (по крові ж бо ходити не можна!). За задумом, у крісла оглядової кабінки треба вмонтувати поліекран, який би показував відвідувачам трагедію Бабиного Яру. Врешті, останнім указом Президента України Віктора Ющенко щодо меморіалу затверджено повернутися до цього варіанту.
Однією з опор канатної дороги має бути стовп, нагорі якого – кута циганська кибитка з гірляндами металевих квітів, ланцюгами та розіп’ятим на дишлі циганом. Ця промовиста деталь у комплексі – пам’ятник для вшанування розстріляних, у першу чергу, циган. Цю кибитку якось вже хотіли спорудити в Бабиному Яру, але в результаті політичних упереджень, її встановили в Кам’янець-Подільському. Що ж, ковалі викують нову кибитку, але чи втілиться колись цей проект – невідомо.