До чого йдемо, панове-товариші? До середньовічного мракобісся Московського патріархату, але під соусом відродження духовності? |
Я хочу звернути особливу увагу на активне лобіювання православною церквою шкільного курсу «основ релігійної культури».
Безумовно, церква здатна відіграти в житті країни позитивну роль. Адже самі апологети православ'я вважають його сприяючим зростанню духовності, терпимості, досягнення суспільної злагоди. Все це так. Але хіба в період соціалізму наше суспільство було менш духовним, ніж, наприклад, до 1917 року, коли православна церква мала всі можливості для впливу на соціум? Я мовчу про «злагоду», про міжнаціональну «терпимість», в яких просто не було необхідності в силу відчуття спільності нашого народу як єдиного, радянського. І досягнуто це було без залучення релігії взагалі і будь-якої Церкви зокрема (доречі, це тема окремого дослідження, - яким чином було досягнута ця злагода, бо, наприклад, "Моральний кодекс будівника комунізму", - один з базових постулатів виховання "соціалістичного типу людини", був калькою з християнських заповідей, - прим. “Аратти”).
Але мені хотілося б звернути увагу на дещо інші аспекти релігійного виховання. Йдеться про виховання, формування психіки. Звичайно, в першу чергу «виховний» вплив спрямований на «майбутніх прихожан» - дітей, але навіть дорослі схильні до цього впливу. Причому не найгірші з дорослих! А саме ті, хто шукають відповідей на питання про сенс життя, про місце людини у світі, шукають моральні орієнтири, значною мірою втрачені в останні два десятиліття. Інакше кажучи, люди небайдужі, які прагнуть стати краще. Але можливо, з не дуже розвинутими аналітичними здібностями. І ці люди легко потрапляють під вплив релігійних організацій, лідируюче місце серед яких займає православна церква.
Отже, які ж якості виховує церква в пастві?
Основне, на мій погляд, міститься в самій характеристиці парафіян: «паства», «пасомі». Стадо, що потребує пастуха. А стаду не потрібно думати, - для цього є пастух, який скерує в потрібному напрямку. А для цього потрібно, щоб «пасомі» покладалися не на себе, а на наділений довірою зовнішній авторитет. Як цього досягти? Перш за все, - зробити акцент на віру в противагу розуму і пізнанню. І з цим завданням церква цілком успішно справляється навіть стосовно дорослих. Що вже говорити про вплив на дітей, які ще беззастережно довіряють всьому, що їм кажуть дорослі?
Як показує мій власний досвід спілкування з воцерковленими православними, підміна розуму вірою відбувається дуже успішно. А до віри в догмати впритул примикає віра в церкву, як інститут, і сліпа довіра до всього, що сказано представниками церкви. Все! Ми отримуємо покірне стадо, що звично довіряє будь-яким «вказівкам зверху».
Але ж є й інший бік питання. Що б не говорили про те, що і серед великих вчених чимало віруючих, але в цілому релігійне мислення протистоїть матеріалістичному. І перш за все в тому, що матеріалістичне мислення спирається на розум, на розуміння, а значить - на сумнів. Основною перешкодою пізнанню світу в цьому випадку є недостатнє знання. Але ця перешкода об'єктивна і з часом переборна.