Актуально
Чи знаєте Ви, що:
- в селі Лемеші (Чернігівська область) на початку XVIII століття народився хлопчик Олексій Розум. У вільний від випасу корів час, він співав у сільскому церковному хорі, де був помічений, відправлений до Петербургу й згодом став графом Розумовським й вінчаним чоловіком імператриці Елизавети (щоправда без права престолонаслідування). Брат графа Кирило у 18 років (!!!) очолив петербургську академію наук, а згодом ще й став гетьманом Лівобережної України...
Курс валюти:
Погода в Україні:
|
|
Чому неминучі релігійні війни? Віра і агресія
Психологія та стосунки 50603 перегляди
Опубліковано - 11.04.2012 | Всі публікації | Версія для друку
|
Прикриваючись іменем Бога, множиться агресія... | Відповідь на це питання я спробую дати з психологічної точки зору. Причому релігійну війну я буду тлумачити дуже широко - це не тільки військові дії між державами, але й особисті відносини між людьми, а також ставлення людини до самої себе.Мій досвід і священика, і психолога показує, що в особистих відносинах, і особливо у відношенні людини до самої себе, може міститися неймовірна кількість ненависті. За моїми спостереженнями, у релігійних людей, - я маю на увазі православних, - рівень агресії значно вищий, ніж у звичайних людей.
Цілком впевнено можна говорити про те, що релігійність сприяє розвитку агресії людини. Ця думка далеко не нова. Відомий російський і радянський психіатр П.Б. Ганнушкін ще в 1901 році в статті «Хтивість, жорстокість і релігія» писав про пов’язаності цих почуттів і релігійності. Отже, спробуємо з’ясувати, як пов’язані між собою агресія і релігійне почуття, як одне підживлює і підтримує інше.
Для людини природно відчувати гнів, лють, коли ці почуття є реакцією на агресію і приниження. Багато релігійних вчень засуджують і забороняють прояв цих почуттів, тим самим ставлячи людину в двозначне становище: зіштовхуючись із агресією, несправедливістю і приниженням, людина повинна, згідно релігійним приписам, не випробовувати природних в цьому випадку почуттів, але, з іншого боку, ці почуття є і з ними треба щось робити. Тому залишається тільки одне - використовувати психологічний захист від «недозволеного» почуття.
Найбільш поширені захисти - витіснення і придушення. Неприємне переживання витісняється зі свідомості, людина мовби говорить сама собі: «Це не моє». Але витіснене зі свідомості, це переживання продовжує жити в психіці, постійно нагадуючи про себе у вигляді нав’язливих думок і нав’язливої поведінки. Тут я змушений засмутити вірян, сказавши, що їхня психіка підпорядковується тим же законам, що й психіка звичайних, невіруючих людей. В цьому випадку віруюча людина, як і невіруюча, намагатиметься звільнитися від неприємних вмістів своєї психіки у вигляді проекцій. Наприклад, проектуючи свою пригнічену агресію на іновірців, невіруючих або просто сусідів: «Це вони погані». Напевно, багато хто відзначав замкнуту і агресивну поведінку релігійних людей. Доброю ілюстрацією є коментарі віруючих до моїх публікацій.
Навіть проявлена агресивна поведінка не звільняє людину від внутрішньої агресії, скоріше навпаки - її посилює, так як людина починає ще більше докоряти собі і карати за це.
|
На сповіді єдине, на що можна розраховувати сповідникові, - так це тільки прощення його поганої поведінки, а як жити, щоб не відчувати «заборонених» почуттів - про це ні слова... | У релігійній культурі, - я маю на увазі православ’я, - немає механізму вираження агресії. На сповіді єдине, на що можна розраховувати сповідникові, - так це тільки прощення його поганої поведінки, а як жити, щоб не відчувати «заборонених» почуттів - про це ні слова. По-перше, це в принципі неможливо для нормальної людини, а по-друге, цим можна маніпулювати, змушуючи людину постійно каятися і молитися, молитися і каятися. Тому головним у релігійному житті стає постійне відчуття власної вини і пошук покарання, що тимчасово полегшує це почуття провини. Справедливості заради треба відзначити, що таке життя багатьом вірянам подобається.
Існує ще одна можливість вираження пригнічених негативних почуттів - це літературна творчість. У православ’ї це житія святих. Візьмемо найбільш авторитетні й шановані «Житія» Димитрія Ростовського (1651-1709). Автор творчо переробив відомі в його час «Житія», звів їх в чотири томи, доповнивши їх своєю фантазією. Ось тільки дві цитати.
Св. мученик Василь Анкірський (пам’ять 1 січня.): «...був повішений на дереві і тіло його немилосердно стругали залізними знаряддями... Після того мучителі стали витягати тіло страстотерпця з такою силою, що його кістки вийшли зі своїх суглобів, при цьому з воїна Христового зрізали шкіру у вигляді ременів і кололи тіло його розпеченими залізними спицями».
Св. мучениця Татіана (пам’ять 12 січня.): «Тоді він наказав оголити святу і бритвами різати її. Незаймане тіло її було біле, як сніг і коли стали різати його, то з ран замість крові, пішло молоко, причому поширилися великі пахощі, немов би від посудини з ароматами. Потім її хрестоподібно розпростерли на землі і довгий час били жезлами. ...Повели святу Тетяну в претор, підвісили її там і терзали залізними гаками і навіть вирвали їй груди. ...Святу Тетяну знову повісили і знову почали стругати її тіло ...тоді святу вкинули у вогонь».
|
Ілюстрація з Біблії XІV століття. | Не треба бути психоаналітиком, щоб здогадатися, що автор в створенні цих моторошних сцен висловлював свою сокровенну, глибоко витиснену агресію. Особливої уваги в «Житіях» Димитрія Ростовського заслуговують його фантазії з приводу жінок. Як правило, їм усім рвуть кліщами соски і відрізають білі груди. Коли читаєш такий текст, виникає думка про те, що якщо святитель писав правою рукою, то його ліва рука при цьому не байдикувала. По-справжньому з рукою майстра можна познайомитися, читаючи оригінальний текст, з якого добре видно, що через релігійні обмеження автор свою сексуальну потребу задовольняв в такій збоченій формі. Як тут не згадати професора П.Б. Ганнушкіна.
Підіб’ємо підсумки. Отже, - релігійність пригнічує природні людські почуття, перш за все, гнів, агресію і сексуальний потяг. Не маючи вираження, ці почуття накопичуються в психіці людини, роблячи її агресивною. Агресивність виражається або у формі зовнішньої агресії, або у формі аутоагресії - в різних формах самокатування або просто власних життєвих обмежень.
Релігійна культура, найчастіше в неявній формі, несе в собі досвід пригніченої агресії, тим самим залучаючи схильних до цього людей. Занурюючись в релігійність, людина все більше відчужується від самої себе, стає агресивною по відношенню до самої себе або по відношенню до не таких, як вона сама. Інакше кажучи, веде релігійну війну або з самим собою, або з іншими людьми.
До теми:
Публiкацiї за темою «Психологія та стосунки»:
- Чому імена нових знайомих важко запам’ятати?
Том Стаффорд, BBC Ми часто забуваємо імена нових знайомих відразу, як почуємо їх. І це явище дуже поширене. Психолог Том Стаффорд розповідає, як подолати цю прикру звичку. - 6 ознак дурної людини
«Гармонія» Дурість схожа на заразну хворобу, попереджав ще Шекспір, тому важливо акуратніше вибирати оточення. Але як зрозуміти, кого потрібно уникати? Та й чи потрібно насправді? - 11 якостей, за якими жінки шукають майбутнього чоловіка
«Гармонія» Безперечно ніхто не є ідеальним – всі ми маємо хороші та погані якості. Але, коли мова йде про вибір партнерів для шлюбу, то ми шукаємо найкращі якості. Як і чоловіки, жінки теж звертають уваги на певні ознаки, обираючи майбутнього чоловіка. Це допомагає зрозуміти, чи підходить їм партнер, за якого вони хочуть вийти заміж. - 14 ознак того, що ви вже встигли розпестити свою дитину
«Гармонія» Ніхто з батьків не хоче виростити розбещену дитину, але інколи бажання дати дітям найкраще призводить до таких наслідків. Психологи розповіли, як зрозуміти, що ситуація виходить з-під контролю. - Неправильні близнючки Джудіт і Джойс Скотт: історія сестринської любові
«Гармонія» …Згодом критики називали її генієм. Згодом скульптура, в якій сестри відчайдушно тягнуться одна до одної, рвала серце кожного, хто бачив. Але спочатку художницю помістили до психлікарні. - Казка про жабу
«ТУТКА» По залитому сонцем лузі бігала Дівчинка. На ній було біле мереживне платтячко, на кучериках рожеві бантики, а в руках вона тримала сачок, щоб ловити метеликів. Їй було весело і хороше. І тут, на великому зеленому листі лопуха, вона побачила величезну Жабу, покриту бородавками... - Керуйте думками і тоді вам не доведеться перейматися
Тетяна Сарапіна, Coffee & Milk Життя – мудрий вчитель, який дуже дорого бере за свої уроки. Не для гарного тексту сказано, а підтверджено досвідом. У школі життя неможливо не здати урок. Якщо урок потрібно вивчити, то життя раз по раз повертатиме до тієї ситуації, яку потрібно засвоїти, до тих пір, поки людина повністю не засвоїть цей життєвий урок. - Хочеш змінити своє життя на краще – не роби того, чого не хочеш!
Олена Савинова, BBC Так і хочеться додати - і щоб тобі за це нічого не було. Тобто щоб не втратити коханих, друзів, роботу. - «Вовки та вівці»: Або як нарциси, соціопати і психопати намагаються перетворити вас на слухняне стадо
“Тутка” Епічне засмічення мозку: як деструктивні люди майстерно перекладають на вас відповідальність. - Ти подобаєшся мені: що таке краса з точки зору біології та філософії
Алла Кутсай, Ольга Курна, Inspired Що біологія і філософія знає про красу? Чому ми хочемо мати найкращий вигляд в очах коханого? Біологія та філософія трактують поняття краси по-своєму. |
|
Публікації:
Останні новини:
Популярні статті:
|