![]() |
Законопроект абсолютно не вирішує проблем, які є в органах внутрішніх справ |
Наскільки ґрунтовні зміни пропонуються, і чи не піде Україна услід за Росією, де, окрім «вивіски» міліції, нічого не змінилося?
Що пропонують регіонали?
Аби проаналізувати законопроект по суті, ми звернулися до Львівського державного університету внутрішніх справ. Завідувач кафедрою конституційного, адміністративного та міжнародного права юридичного факультету навчально-наукового інституту права, психології та економіки ЛДУ ВС Мирослав Ковалів допоміг виокремити основні відмінності законопроекту «Про поліцію» від діючого Закону України «Про міліцію», прийнятого ще 20 грудня 1990 року.
Отож, пропонується:
1. Змінити назву «міліція» на «поліція». Слово «міліція» (лат. militia, «військовий») означає нерегулярні збройні формування, які використовуються, зокрема, для підтримки громадського порядку під час революційних подій в державі. Міліція була утворена як виконавчий орган в 1917 році після революційних подій у Російській імперії. Термін був прийнятий радянським урядом Росії та поширився на країни СРСР. На сьогодні міліція залишилася лише в Україні та Білорусі. Натомість слово «поліція» (фр. Police, від дав.-гр. ἡ πολιτεία – «держава») означає систему державних служб, що займаються охороною громадського порядку і боротьбою зі злочинністю.
«Відмінність між поліцією і міліцією не тільки в назві, але і в тому, що поліція виконує інші функції, ніж міліція, хоча завдання по боротьбі зі злочинністю є ті ж самі», – зазначає Мирослав Ковалів.
2. У структурі МВС створити департамент поліції. Його керівника призначає міністр МВС. До виконання завдань поліції можуть залучатися військовослужбовці державної служби правопорядку (нині внутрішні війська).
3. У законопроекті «Про поліцію» з’явилася окрема стаття «Про затримання поліцією фізичних осіб». У діючому законі такої статті немає. «У законопроекті більше регламентовано порядок затримання і доставки громадян. Менше порушуються права громадян, які затримуються», – вважає Мирослав Ковалів.
Зокрема, затриманим надається право на «останній» дзвінок, чого не було раніше. «Затримана особа має право здійснити один телефонний дзвінок з метою повідомлення своїх близьких родичів або близьких осіб про своє затримання та місце знаходження.
Співробітники поліції зобов’язані надати можливість затриманій особі здійснити телефонний дзвінок негайно, але не пізніше, ніж протягом однієї години з моменту затримання».
4. Удосконалюється перелік прав та обов’язків співробітників поліції.
Наприклад, «співробітники поліції мають право перевіряти у фізичних осіб документи, що підтверджують особу, в разі: наявності підстав обґрунтовано підозрювати особу у вчиненні кримінального або іншого правопорушення; наявності підстав обґрунтовано припускати, що особа перебуває в розшуку; наявності підстав для затримання особи відповідно до цього Закону та інших законів».
При цьому у кожному випадку перевірки документів, що посвідчують особу, співробітник поліції зобов’язаний пояснити особі причину такої перевірки. Раніше документи могли вимагати без особливих пояснень.
5. Дещо розширюється перелік повноважень поліції щодо використання зброї.
«Співробітники поліції мають право застосувати вогнепальну зброю для усунення перешкод при проникненні до приміщень, на об’єкти та території, якщо використання інших засобів на даний момент неможливе або їх застосування не призвело до очікуваного результату, і є при цьому є реальна загроза настання тяжких наслідків в разі негайного не проникнення до вказаних місць».
6. Законопроект «Про поліцію» включає положення, які раніше регулювалися окремими нормативними актами Кабміну та МВС.
«В одному документі вміщені всі нормативні акти щодо діяльності поліції – положення про проходження служби, порядок присвоєння звань, атестації, відпустки, звільнення, відрядження. У діючому законі цього не було написано. Були інші нормативні акти Кабміну, міністерства, які це регулювали», – пояснив Мирослав Ковалів.
У законопроекті також виписані соціальні гарантії для співробітників поліції про отримання житла, безкоштовний проїзд в громадському транспорті, які, як зазначає Ковалів, передбачені і сьогодні, однак не виконуються.
Підсумовуючи аналіз законопроекту, Ковалів зазначає: «Сказати, що законопроект є поганий, я не можу. Але сказати, що він досконалий, теж не можна. Пропонуються зміни, які удосконалюють закон «Про міліцію». Є просування у бік забезпечення прав і свобод громадян».
Опозиція критикує і чекає історичного моменту
Народний депутат Геннадій Москаль «в пух і прах» розбиває законопроект своїх політичних опонентів, не вибираючи епітетів щодо їх персон. На його думку, зазначений законопроект є популістський, відірваний від реалій, і не має жодних шансів на прийняття.
«Грицак і Коновалюк на сьогодні є у політичній труні. Їх немає у виборчих списках, їх не дали на округи. То вічная і довгая їм пам’ять. Тому все, що вони зареєстрували, це плід їх хворої фантазії, – заявляє Москаль. – Як можна змінити вивіску, не провівши абсолютно ніякі зміни у самій системі. Від зміни вивіски не зміниться абсолютно нічого. Це абсолютний популізм, який вони хотіли подати, щоб потрапити у список ПР чи для чогось іншого».
На думку Москаля, законопроект абсолютно не вирішує проблем, які є в органах внутрішніх справ: «Що зникнуть з міліції корупціонери, хабарники, не будуть підкидати наркотики, не будуть кришувати, займатися іншими протиправними діями. Що зміниться від зміни вивіски?».
«Сьогодні пересічному громадянину все одно, хто його захистить – щоб не обікрали його квартиру, поки він у відрядженні чи на роботі, щоб його діти і внуки могли спокійно ходити по вулиці, щоб у громадському транспорті в нього не вкрали гаманець чи кредитну карточку, щоб хтось не присадив його родичів, друзів на наркотики, щоб українці жили у безпечній для проживання країні. Хто це забезпечить – міліція, поліція, жандармерія?!, – наголошує Москаль. – Мені як пересічному громадянину і мільйонам інших все одно – хто це зробить! Але, на жаль, цього в Україні немає. Україна стає все більш небезпечною для проживання країною».