Можливо деякі структури згадуватимуться частіше, але всі перелічені проблеми і зловживання характерні для всіх християнських спільнот.
Якщо уважно ознайомитися з найбільш яскравими критиками християнства на кшталт Крістофера Хітченса, то більшість їхніх закидів на адресу віруючих мають цілком реальні підстави. Церковні люди — миряни і священики — своїми вчинками часто доводили, що Бога не існує, або, принаймні, ставили під великий сумнів його люблячу природу.
1. Співпраця із злочинною владою і політичний конформізм
"А тих, хто грішить, картай перед усіма, щоб і інші страх мали". (1 Тимофію 5:20)
Узявши слова із Біблії “вся влада від Бога” церковні лідери впевнено крокують нога в ногу з не самими моральними політиками цього світу.
У 1992 Руанда — одна з найбільш християнських країн Африки (65% сповідують католицизм і 15% - протестантизм) — стала новим синонімом геноциду і садизму. За намовою держави і церкви організація “Влада хуту” зайнялися масовим винищенням своїх сусідів з народу тутсі.
Католицьких священнослужителів звинувачували у допомозі “Інтерахамве” - винищувальним загонам, організованим урядом і армією для геноциду тутсі. Церковні ієрархи були тісно пов’язані із єдиною правлячою партією “Національний революційний рух розвитку”, зокрема, єпископ руандійської столиці Кігалі, монсеньйор Вінсент Нсенгіюмва входив в центральний комітет.
На пострадянському просторі злиття влади і церкви, здається, стало звичним явищем. Представники Української православної церкви (МП) неодноразово за останні роки підтримували “Партію регіонів” та їхніх кандидатів. Варто згадати митрополитів Павла (Лебідь) і Агафангела, які є депутатами Київміськради і Одеської облради (відповідно) від “Партії регіонів”. За підтримку, вони один одного нагороджують різними орденами і відзнаками. Наприклад, рік тому нинішнього лідера парламентської фракції “регіоналів” Олександра Єфремова нагородили званням почесного професора Луганського богословського університету.
На уклін до “Партії регіонів” ходять не лише московські православні. Одразу після перемоги Януковича на президентських виборах один одіозний протестантський служитель, екс-депутат від СДПУ(о) Володимир Шушкевич створив”Духовну раду України” при “Партії регіонів”, куди затягнув переважно представників харизматичних церков України. Він прославився тим, що робив заяви про підтримку Януковича понад 3,5 тис. протестантських церков. Саме з його рук роздавалися імені подяки від новообраного президента низці протестантських служителів, в тому числі горезвісному Сандею Аделаджі.
Екс-керівник Всеукраїнського союзу церков євангельських християн-баптистів і нинішній очільник Українського біблійного товариства Григорій Комендант в інтерв’ю журналу “Власть денег” (№42 (325), 2011) не побоявся назвати Віктора Януковича “глибоко віруючою людиною”.
В сусідній Росії прислужувати владі — правило хорошого тону. Крім традиційного ідеологічного союзника в обличчі РПЦ, з цими обов’язками добре справляються місцеві протестанти. За підсумками конкурсу журналу “Коммерсантъ. Власть” - “Лизость к телу-2010” - кращих підлабузницьких висловів на адресу влади — серед переможців опинився голова Російського союзу євангельських християн-баптистів Олексій Смірнов. Премія знайшла свого героя за слова привітання Путіну:
“Вы, как никто другой, уже испытали бремя и ответственность первого руководителя нашего государства, но, отвечая вызовам времени, продолжаете самоотверженно трудиться на благо страны... Господь щедро наделил вас талантами разумного лидера и творческого организатора, которые вы используете для созидания и укрепления экономического потенциала нашей страны”.
Судячи з активності, російським протестантам доставляє насолоду виконання функцій адвоката диявола. Коли Держдеп написав звіт щодо релігійної свободи, де зазначив про утиски російських протестантів, то єпископ Російського об’єднаного союзу християн віри євангельської (п’ятидесятників) Сергій Ряховський заперечив будь-який тиск з боку влади.
Разом з іншим лідером протестантського союзу — єпископом Всеросійської співдружності євангельських християн Олександром Семченком — він виправдовував кремлівську інтервенцію в Грузію і називав вибори у двох сепаратистських республіках — Південна Осетія і Абхазія — вільними і відкритими.
2. Небажання визнавати свої гріхи
"Тож покайся за це лихе діло своє, і проси Господа, може прощений буде тобі замір серця твого!" (Дії Апостолів 8:22)
“… Найбільше мучила спрага. Воду ми іноді пили прямо з унітазів. Там водилися такі маленькі хробаки, але старші дівчатка нам показували, як їх правильно випльовувати. І ми їх зовсім не боялися - боялися ми черниць…
Якщо ти пісялася в ліжко, сестра X примушувала тебе вставати на ліжко і надягати простирадло на голову. Якщо ти засинала, вона била тебе палицею, прямо по спині. Було так боляче, що заснути вже було неможливо”, - подібними страшними спогадами вихованок притулків та інтернатів переповнені звіти ірландської урядової Комісії з розслідування жорстокого поводження з дітьми в системі католицької освіти і громадського піклування в 1960-1990-і роки.
Церква всіляко спростовувала подібні випадки (інакше важко уявити продовження знущань протягом 40-ка років), а коли заперечувати факти стало неможливо, то знайшли винних на стороні. Наприклад, у звіті “Причини і контекст сексуальної наруги над неповнолітніми з боку католицьких священиків у Сполучених Штатах: 1950-2010 роки” зазначалося, що причинами зловживання стали погана підготовка та перевірка священиків і також стресовий стан на тлі соціальних і сексуальних потрясінь 1960-х і 1970-х років.
Відомі випадки сексуальної наруги над неповнолітніми з боку священиків різко зросли протягом цих десятиліть.
3. Антагонізм до науки
"Серце розумне знання набуває, і вухо премудрих шукає знання". (Приповісті 18:15)
Восени 2011 року в Америці християнська соціологічна організація Barna Group здійснила дослідження, присвячене причинам відтоку з церкви молоді.
Серед шести причин була названа наука. Молоді люди відчувають напруженість між християнством і наукою. Крім того, дослідження показують, що багато науково-налаштованих молодих християни намагаються знайти золоту середину, аби водночас зберегти вірність своїм переконанням і реалізувати професійне покликання в науці, суміжних з наукою галузях.
Американський вчений Карл Гіберсон зауважував з цього приводу: “Вони (молодь — прим. ред.) здобувають вищу освіту, беруть досягнення сучасної науки і різні пояснення того, що відбулося в минулому. Але в церкві, куди повернуться після закінчення навчання, вони зіштовхнуться з великими труднощами, тому що там кращі посади і кар’єру роблять ті, хто не перечить вченню церкви. …креаціоністи мимоволі витісняють з церкви найбільш яскравих її членів”.
Навіть сьогодні переважна більшість віруючих намагається розглядати Біблію (буквально) як підручник зі створенню Всесвіту. Замість того, аби спробувати зрозуміти механіку Божого творіння і припустити, що еволюція теж може бути одним із інструментів, вони намагаються підігнати факти під невдалу гіпотезу про 6-тисячний вік Землі та інші забаганки релігійних фундаменталістів.
4. Нескромний спосіб життя священнослужителів
"Через дану мені благодать кажу кожному з вас не думати про себе більш, ніж належить думати, але думати скромно, у міру віри, як кожному Бог наділив". (До Римлян 12:3)
Годинник Патріарха Кирила давно став притчею во язицех. Православні ієрархи (обох патріархатів) мабуть вважають недостойним свого сану — пересуватися на авто вартістю не за сотню тисяч доларів. Приклад священоначалія з великою точністю копіюють керівники церкви рангом нижче.