В Автономній Республіці Крим можуть обмежити рух автотранспорту. Автор відповідного законопроекту Лев Миримський мотивує це перевантаженістю доріг у розпал курортного сезону і негативним впливом на екологію півострова.
Законопроект передбачає обмеження в’їзду на автомобілях у курортні зони Криму. Туристам автор радить користуватися громадським транспортом, електромобілями та велосипедами. Результат таких нововведень: вільні дороги та чисте повітря півострова, який страждає від автомобільних викидів. Рух приватного транспорту пропонується обмежити частково. Визначатимуть межі та розставлятимуть заборонні знаки органи місцевого самоврядування.
Якщо законопроект ухвалять, за порушення стягуватимуть близько 5000 гривень штрафу. Додатковим покаранням буде заборона їздити на авто протягом місяця. Натомість влада автономії поки що не планує вводити такі обмеження, однак готує власні: тут налаштовані запровадити додатковий туристичний податок.
Сергій Дубенко, керівник проекту «Громадський контроль доріг» в ефірі радіостанції «Голос Столиці» назвав ідею парламентарів сумнівною.
- Як Ви розцінюєте ініціативу окремих парламентарів про обмеження в’їзду в курортні зони Криму?
- Звичайно, вона мені здається божевільною, але давайте про все по порядку. По-перше, необхідно згадати про те, що люди, які подорожують до Криму, досить специфічні. Це не просто звичайні туристи. Тому що звичайний турист з родиною за якістю комфорту, за грошима і рівнем сервісу вибере відпочинок у Туреччині, Єгипті, Чорногорії. Це коштуватиме рівно стільки ж, навіть дешевше, ніж у Криму. Сервіс набагато вище, ніж у Криму.
Але, тим не менш, є специфічна категорія людей, яка любить їздити до Криму. Це такі собі романтики, яким подобаються гори, на 99% це автолюбителі з тих, хто не поїде Єгипет, до Туреччини або в ту ж саму Чорногорію. Їм подобається подорожувати вільно, пересуватися на своєму автомобілі. Їм подобається в Криму те, що вони можуть його на своєму легковому автомобілі об’їздити вздовж і впоперек. Проїхати по всьому узбережжю, поїздити по серпантинах, подивитися природу, піднятися в гори. І саме з цієї категорії людей на 90% складаються туристи Криму.
Якщо ж запровадять будь-яке обмеження на в’їзд автотранспорту в курортні зони, то повторюся, на 90% буде убитий туризм Криму.
- Але все ж екологію Криму потрібно якось берегти.
- Ви знаєте, якщо людина в звичайному місті - Київ, Харків чи Дніпропетровськ - викидає недопалок, то в принципі, необхідно її штрафувати. А якщо в курортному місті, яке заточене під туризм і орієнтоване на туристів, турист викидає недопалок, то штрафувати треба прибиральницю, що не підбігла і не прибрала цей недопалок. Цей принцип діє скрізь, у всіх туристичних містах.
Туристи - це боги, це центри Всесвіту, навколо них обертається Сонце, а не навпаки. І тому весь сервіс має бути налаштований таким чином, щоб турист відчував себе максимально комфортно. І в цьому випадку введення такого роду обмежень моментально вдарить по престижності Криму, який і так уже нижче плінтуса за рівнем сервісу. Тому, я особисто думаю, що якщо є трохи розуму у влади Криму, вони ніколи в житті не введуть подібне обмеження.
Я схильний до того, що, можливо, буде збільшений якийсь туристичний збір, що не обмежить приплив туристів різко. Може, вони таким чином відсічуть власників старих допотопних машин. Можливо, вони за рахунок залучених грошей будуть покращувати інфраструктуру, очищати повітря, очищати море, але обмежувати в’їзд автотранспорту - це не метод.
Нагадаємо, що українці втричі частіше відпочивають у своїй країні, ніж за кордоном. Учасники туристичного ринку передбачають подальший підйом внутрішнього туризму з огляду на розвиток відповідної інфраструктури.