Ми зібрали висновки цілого ряду досліджень, в дужках - статті, де описуються самі експерименти. Звичайно, не всі люди поводяться саме так. Однак при взаємодії з іншими, загальні тенденції варто враховувати.
МОРАЛЬНІСТЬ
1. Люди схильні робити аморальні вчинки чи не виконувати чиєсь прохання про допомогу, якщо для цього не треба прикладати зусиль або не доведеться відмовляти людині безпосередньо.
2. Однак, більшість людей поводяться «як годиться», якщо вони мають прийняти моральне рішення на очах у когось. У прямому проханні про допомогу, про пожертву або про збір підписів відмовляють рідше.
3. У половині випадків люди обманюють, щоб отримати певний ресурс - від чогось матеріального до уваги, поваги чи більш високого статусу.
4. Брехня вимагає великих ментальних зусиль. Людині одночасно доводиться утримувати в голові брехню - щоб її говорити, і правду - щоб її приховувати. У результаті вона вимовляє простіші пропозиції і гірше справляється з завданнями на кмітливість.
5. Коли за людьми спостерігають, вони поводяться краще. Причому ілюзія спостереження працює теж. Досить було повісити фотографії очей в їдальні самообслуговування, щоб більша кількість людей стали прибирати за собою посуд (тепер стає зрозумілою роль образів (ікон) на поведінку набожних людей - прим. «Гармонії»)
6. При цьому поведінка впливає на мораль (так-так). Люди, які збрехали, або обдурили когось або вчинили інший аморальний вчинок, після цього по-іншому оцінюють, що є добре і що погано.
7. Бажання здаватися моральними часто призводить не до моральної поведінки, а до більш витончених способів виправдання аморальних вчинків
8. Моральні, благородні вчинки (навіть такі, як свідома купівля товарів, зроблених без шкоди для природи) нерідко діють як індульгенція. Після цього в конфліктних ситуаціях люди поводяться менш морально - наче вже виконали на цей день свою частку добрих справ.
СПРИЙНЯТТЯ ІНШИХ ЛЮДЕЙ
9. Риси особистості (психологічний образ) незнайомої людини можуть досить точно визначатися по фотографії. Особливо, якщо на світлині людина в природній позі й обстановці. При цьому простіше і точніше визначають риси особистості чоловіків. Зовнішність жінок зазнає більшого впливу соціальних стандартів.
10. Приваблива чесна зовнішність може легко ввести в оману. Люди схильні більш довіряти зовнішності, ніж щирості. Навіть професіонали вважали чесними брехунів зі щирими манерами в 86% випадків.
11. Зовнішність відіграє величезну роль навіть у голосуванні і виборі політиків. Виборці роблять висновок про компетентність політиків за зрілістю обличчя та фізичною привабливістю. Зрозуміло, - неусвідомлено.
12. При цьому, риси особистості впливають на сприйняття зовнішньої привабливості. Після того, як люди дізнавалися негативну інформацію про тих, кого вважали красивими, їхня думка змінювалася.
13. Ієрархія настільки важлива для людини, що її розуміння закладено з дитинства. Немовлята розуміють, що сильніші особини перемагають слабших, і висловлюють здивування, коли бачать зворотне.
14. Більш успішних і багатих вважають більш розумними, мудрими і т.д., і навпаки. І часто люди схильні думати, що ті, хто домігся успіху, і ті, на чию долю випали страждання, заслуговували це.
СТОСУНКИ З ІНШИМИ
15. Люди прагнуть принизити інших, коли не впевнені в собі. Піддослідні, яким сказали, що вони погано пройшли тест на IQ, висловлювали більше національних і релігійних упереджень, ніж ті, кому повідомили про високі результати.
16. При цьому люди щиро впевнені, що їхня негативна думка про інших щира і не має жодного зв’язку з власною низькою думкою про себе. Приниження інших допомагає відновленню самооцінки.
17. Не виключено, що допомога іншим людям пов’язана з опосередкованим особистим інтересом. Вчені називають це «непрямою взаємністю». Люди схильні допомагати тим, хто сам вважається «хорошою» людиною, що допомагає іншим. Тому репутація хорошої людини - запорука майбутньої підтримки.
18. Щасливішим є не той, у кого грошей багато, а той, у кого більше, ніж у сусіда. Частково на цьому ґрунтується і незадоволеність великими грошима. Люди постійно порівнюють себе з сусідами. Розбагатівши, вони починають обертатися в нових колах, де у людей грошей ще більше, і підніматися над оточенням нелегко.
ГНІВ І АГРЕСІЯ
19. Люди з високим рівнем тестостерону отримують насолоду від гніву інших.
20. Гнів посилює в людях бажання жадання. Люди докладають більше зусиль до отримання об’єкта, який асоціюється у них із сердитими обличчями. Раніше це вважалося тільки властивістю позитивних емоцій.
21. Сердиті жінки сприймаються як мужчини. Дуже сильні підсвідомі асоціації гніву з чоловіками і щастя з жінками. Настільки сильні, що можуть вплинути на визначення статі людини - звичайно, тільки при швидкому погляді.
22. Ложка цукру знижує агресію. Для придушення агресивних імпульсів потрібний самоконтроль, а самоконтроль вимагає енергії. Глюкоза постачає цю енергію в мозок. Люди, які пили лимонад з цукром, через кілька хвилин менш агресивно реагували на неспокійного незнайомця, ніж люди, які пили лимонад із замінником цукру.