Актуально
Чи знаєте Ви, що:
- в селі Лемеші (Чернігівська область) на початку XVIII століття народився хлопчик Олексій Розум. У вільний від випасу корів час, він співав у сільскому церковному хорі, де був помічений, відправлений до Петербургу й згодом став графом Розумовським й вінчаним чоловіком імператриці Елизавети (щоправда без права престолонаслідування). Брат графа Кирило у 18 років (!!!) очолив петербургську академію наук, а згодом ще й став гетьманом Лівобережної України...
Курс валюти:
Погода в Україні:
|
|
Всі українські церкви далі наслідують російське православ’я
Цивілізаційні процеси 70497 переглядів
Опубліковано - 24.12.2014 | Всі публікації | Версія для друку
|
Андрій Юраш | Новий церковний календар ще від першої чверті 20-го століття погодила більшість православних церков. Однак його запровадження зупинилося на кордонах колишньої Російської імперії. Відмовилися прийняти його і греко-католики, які тоді жили переважно на території Польщі.Чому це сталося і якими з точки зору історика є шанси ухвалення нового календаря українськими церквами? Говоримо з викладачем Львівського національного університету імені Франка і багатолітнім дослідником східних церков Андрієм Юрашем.
– Із чим був пов’язаний перехід на новий календар на початку 20-го століття і чому цей процес зупинився на межі Російської імперії?
– У той час абсолютна більшість, фактично всі держави світу, перейшли на новий григоріанський календар. Я маю на увазі світські влади усіх держав, і це була природна, адекватна відповідь східних церков на те, що де-факто відбулося у їхніх країнах.
Головним поштовхом до переходу на новий календар у православному середовищі став так званий Всеправославний конгрес, якій відбувся у 1923 році в Стамбулі з ініціативи тодішнього Вселенського патріарха. На цьому зібранні представники п’яти церков, які на той час могли вільно діяти і прислали представників на це зібрання, вирішили, що перехід на новий календар, новоюліанський, як його дехто називає, є абсолютно логічною, природною відповіддю церковних спільнот на ту ситуацію, яка складається в їхніх державах.
Відбулися принципові політичні зміни. Розпалися кілька імперій, утворився Радянський Союз, і церкви не могли залишатись абсолютно без будь-якої адекватної відповіді на нові суспільні, політичні реалії.
У 1924 році перейшла Константинопольська патріархія на новий стиль, майже відразу за нею Румунська церква. Інші церкви поступово переходили на цей календар упродовж 20–30-х років. Деякі церкви саме у цей час тільки уконституйовувалися. Я маю на увазі Польську автокефальну православну церкву у 1937 році, Албанську церкву. Вони вже народжувалися у нових реаліях, в реаліях нового календаря і навіть теоретично питання це не стояло. Категоричну позицію до цього часу займають тільки Російська церква, Єрусалимська патріархія, Сербська і Грузинська церкви, а також монаші спільноти на горі Афон.
Але, з іншого боку, маємо взагалі один цікавий приклад – Фінляндську автономну православну церкву, яка є під юрисдикцією Константинопольського патріархату. Вона єдина з усіх православних спільнот повністю перейняла григоріанський стиль. Коли я говорю повністю, я маю на увазі не тільки святкування річного циклу, а і Пасхи за григоріанською Пасхалією.
Річ у тім, що інші православні церкви (які перейшли на новоюліанський календар – ред.) святкують весь річний цикл свят за григоріанським календарем, а Пасху визначають за юліанським календарем, щоб виконувати окремі богословські рішення ще Першого християнського собору про те, що християнська Пасха не має випереджувати іудейську, як це інколи буває за григоріанським календарем.
– Чому не змогли перейти на новий календар Російська православна церква, Українська, Грузинська, Сербська православні церкви?
– На мій погляд, чітко вимальовуються дві основні причини, чому Українська церква (коли я говорю «українська церква», я маю на увазі збірне поняття – це всі християнські спільноти, які мають традицію від часів святого Володимира і дотримуються східнохристиянської богословської, літургічної традиції) не прийняла новий календар.
Отже, серед тих двох причин є об’єктивна залежність. Може, для когось це буде звучати і жорстко, але існує другорядність у сенсі наслідування всього того, що відбувається в російському православ’ї. Абсолютно очевидно, що один із наріжних каменів сучасної свідомості в російській церкві і російському православ’ї – якщо брати ширше вже, то взагалі в російській культурній і державницькій традиції, – є будь-яке заперечення всього того, що відбувається на заході.
Росія себе утверджує і шукає не в творчому змаганні, не в творчому синтезі і перейманні чогось найліпшого, а в звичайному запереченні і наполяганні на консервативних, інколи абсурдних, інколи вже непотрібних, таких, що гальмують суспільний чи церковний розвиток, певних постулатах. І от, власне, календар для російського православ’я став одним із таких принципів, за які церква і досі чіпляється, намагаючись відстоювати свою унікальну окрему лінію, звинувачуючи, наприклад, Константинопольську патріархію, у наслідуванні західних стандартів, принципів, навіть заграванні із західною церквою.
Українська церква є у цьому контексті. Я вже навіть не говорю про УПЦ (Московського патріархату), яка прямо належить до російського православ’я, мені виглядає, взагалі значною мірою наслідує і намагається рухатися однозначно в тих певних якихось параметрах і руслах, які задає російська традиція. І в цьому календарному питанні українці не наважуються на самостійний, рішучий і однозначний крок.
Друга причина – глобальна і дуже важлива – в тому, що прихильність до юліанського календаря була в українців однією з дуже важливих історичних підвалин формування їхньої ідентичності ще в часи першої Речі Посполитої, коли домінуюча і політична еліта, інші національні спільноти прийняли новий стиль.
Для того, щоб зберегти власну ідентичність, українці вирішили категорично наполягати на тому, щоб зберігати цей старий календар і, відповідно, святкувати з певною календарною різницею всі християнські свята. І за тих уже кілька століть існування цієї традиції первісна першопричина цього явища забулася, але збереглась якась другорядна форма, оболонка. Українці дуже часто намагаються саме в цій оболонці реалізовувати свою культурну, релігійну якусь певну історичну ідентичність.
– Ті країни і церкви, які перейшли на новий календар, потім увійшли до складу Європейського Союзу. Країни, які не перейшли, досі залишаються поза Європейським Союзом. На Вашу думку, це лише збіг обставин чи приєднання до нового календаря якось змінило свідомість людей у тих країнах, які згодом приєдналися до ЄС?
– Певного паралелізму тут не побачити неможливо. З іншого боку, звичайно, прямої залежності немає. Ті ж самі церкви, що ухвалили календарну реформу ще у 20–30-х роках, свого часу не могли і думати про Європейський Союз. Вони розвивалися за своїм циклом, але, напевно, це свідчить про те, що громада, суспільство в цих країнах більш готове до сприйняття нових реалій, до нових суспільних схем, рішучих кроків і наближення до якогось загального європейського цивілізаційного простору.
До теми:
Публiкацiї за темою «Цивілізаційні процеси»:
- Звідки взялося “покоління-ЗЕ”?
Наталія Дев'ятко, «Досьє» Багато хто запитує себе, чому молодь, яка народилася в Незалежній Україні, голосує за Зеленського і зовсім не любить свою країну? - Маніфест атеїста
Сем Харріс У той час, коли фундаменталістська релігія має незрівнянний вплив на найвищому урядовому рівні в Сполучених Штатах, а релігійний тероризм домінує на світовій арені, Сем Харріс стверджує, що прогресивна толерантність («помірна релігійність») до ірраціонального розуму на основі віри - така ж велика загроза як і власне релігія. - Релігія – це Головне зло
«Живий журнал» Завдання будь-якої релігії полягає у тому, щоб вбити в людині здатність до критичного та САМОСТІЙНОГО мислення, змусити мислити тільки у тому вузькому напрямку, на який вказують релігійні догми. - Жити по-новому. Чому Лютер німців зробив багатими, а Хмельницький українців - бідними
Петро Біляни, «Ділова столиця» Економічна міць сучасної Німеччини - предмет заздрості сусідів і загадка для експертів, не менша, ніж українські пригоди з реформами. - Коріння всіх українських негараздів
Олександр Крамаренко, «Українська правда» Тяжко хворе на постгеноцидний синдром українське суспільство трагічно вперто не визнає свого діагнозу. - «Люди невільні починають творити чорт зна що»
Роман Уколов, Lenta.ru Чому росіяни так прагнуть ходити строєм і співати хором? Які загрози психічних хвороб існують в тоталітарному суспільстві? Психологічний портрет російського суспільства - як попередження іншим.
- «Є народи-хижаки і народи-будівники»
Валерій Шевчук, «Збруч» Державницький інстинкт був прищеплений росіянам дуже пізно, бо до XVI ст. вони входили як улус до Татаро-Монгольської держави, перейнявши в неї той тип, який зветься азіатським, ординським, тобто деспотичний. - Всі українські церкви далі наслідують російське православ’я
Марія Щур, “Радіо Свобода” Новий церковний календар ще від першої чверті 20-го століття погодила більшість православних церков. Однак його запровадження зупинилося на кордонах колишньої Російської імперії. Відмовилися прийняти його і греко-католики, які тоді жили переважно на території Польщі. - «Made in China» або Рідкоземельні елементи як фактор геополітики
«Аратта-Україна» А ви замислювалися коли-небудь, чому hi-tech підприємства Європи та Америки повально переносять виробничі потужності саме в Китай? При цьому у себе в країнах ці підприємства залишають моторошне безробіття, вбивають цілі промислові галузі. - Переможених не судять
Юлія Латиніна, «Ежедневный журнал» Існував уряд Альєнде, що порушив конституцію, перевернув всі уявлення про власність, порядок і закон. Військові повернули порядок, убивши всього 3 тис. чоловік - мізерно мале число, якщо врахувати, що бойовиків однієї только MIR в країні було 10 тис. чоловік - не рахуючи комуністів, марксистів, активістів federacion campesina і т.п. |
|
Публікації:
Останні новини:
Популярні статті:
|