![]() |
«Для того, щоб постійно підтримувати навички льотного складу з подолання протиповітряної оборони противника і нанесення ударів по визначених об’єктах», – пояснює військовослужбовець ЗСУ Сергій Ялушев.
Хоча причина такої активності в небі, визнають авіатори, – не зовсім бажання тримати себе в формі.
«У зв’язку з кризовою ситуацією, що склалась в акваторії Азовського моря проводяться регулярні тренування. Перевірка готовності армійської авіації до вирішення раптових завдань щодо ураження наземних та морських цілей», – зазначає начальник відділення армійської авіації ОС Мухаммад Буланбаєв.
Кризу, заявляють військові, спровокувала Росія, уже четвертий місяць блокуючи українські порти в Азовському морі.
Щоб протистояти присутності Росії в Азовському морі, Україні варто розглянути можливість пересунути кораблі від Одеси до Азовського моря. Про це раніше заявляв Пол Ґобл, аналітик американської Фундації Джеймстаун.
Ґобл вважає, що збільшення російської потужності в Азовському морі «дає російським ВМС можливість висадки на узбережжя. Ці кораблі не потрібні, щоб захищати міст чи діяти проти українських риболовецьких човнів».
Звичайно, спроможність не свідчить про намір, наголошує аналітик, але, очевидно, «російська сторона отримала можливості проводити агресію з моря на українське узбережжя».
Щонайменше, така присутність зв’яже руки Україні для протистояння російській агресії, переконаний аналітик.
«Навіть якщо Москва не використає кораблі для нападу на Маріуполь чи інше прибережне місто України, той факт, що вона здатна це зробити, стримуватиме певні оборонні сили України, які могли б бути використані проти нападів Росії в інших районах», - наголосив він.
Що ж має робити Україна в такій ситуації?
Україні, на думку аналітика, варто посилювати власну оборону і забезпечити підтримку міжнародної спільноти.
«Перше, що має зробити Україна, це переконатись, що міжнародна спільнота приділяє набагато більше уваги цьому питанню, ніж тепер. Той факт, що про це говорять лише на невеликій кількості веб-сайтів та порталів у Москві, викликає стурбованість, бо означає, що Москва хоче зробити щось «з мінімальними витратами». Гадаю, важливо, щоб міжнародна спільнота дала зрозуміти, що вона повністю на боці України і що вона з надзвичайним невдоволенням поставиться до будь-якого використання цих кораблів проти українського суверенітету і територіальної цілісності.
Друге, українські військові, очевидно, мають посилити моніторинг кораблів і було б добре, так як багато кораблів українського ВМС розташовано в Одесі, пересунути їх якомога швидше до Азовського моря, щоб надіслати дуже потужний сигнал, що Україна готова чинити спротив на морі так само, як і на суші», - наголосив аналітик.
«На сьогодні, на жаль, авіація – єдиний повноцінний засіб протидії росіянам на морі, який у нас є. Оскільки ані у Військово-морських сил, ані в інших силовиків немає протикорабельних ані берегових, ані надводних комплексів, тобто у нас в принципі немає протикорабельних ракет в країні. Єдиним ефективним способом протидії є авіація», – каже голова правління «Українського мілітарного центру» Тарас Чмут.
Але підготовка екіпажів зі складу Об’єднаних сил зараз не обмежується тільки азовським напрямком. Географія навчань набагато ширша.
«Це є заходи, щоб показати, що Україна готується, і для того, щоб ворогу продемонструвати, що якщо вони наважаться на будь-який повномасштабний наступ – їх очікує дуже серйозна протидія і відсіч», – зауважує керівник Центру військово-правових досліджень Олександр Мусієнко.
«Бойове застосування авіаційних підрозділів зі складу Об’єднаних сил можливе за будь-якими сценаріями. Застосовуватися вони будуть за рішенням командувача ООС. Так, сценарій бойового застосування авіаційних підрозділів в штабі Об’єднаних сил відпрацьований», – каже Мухаммад Буланбаєв.
Бойова авіація в конфлікті на Донбасі застосовувалася трохи більше від чотирьох місяців. До вересня 2014 року, поки не почався «мінський процес».
«Це було одним з факторів, чому ми так швидко змогли дійти до Луганська, до кордону, відтіснити бойовиків і повернути собі стільки території», – пояснює Тарас Чмут.
Один з перших прикладів успішного використання авіації ЗСУ – штурм Донецького аеропорту 26 травня 2014 року. Тоді він вперше потрапив під контроль бойовиків. Але під час спецоперації із застосуванням вертольотів Мі-8, Мі-24 та штурмовиків Су-25 об’єкт вдалося звільнити. В той день не загинув жоден український військовий, тоді як втрати з боку бойовиків обчислювалися десятками.
Уникнути влучень українським пілотам вдавалося не завжди. З кінця квітня до кінця серпня 2014 року українська авіація під час Антитерористичної операції втратила понад два десятки машин – це як військові вертольоти, так і штурмова авіація, винищувачі, а також транспортні літаки.