Сайт повинен приносити користь. Працювати. Виконувати функцію. Допомагати. А якщо сайт просто існує і нічого не робить - він марний.
Ось, наприклад, сокира. Сокира може бути гострою, красивою, зручною. Але якщо вона лежить у квартирі в комірчині - вона даремна. Вона нічого не робить. Ви навіть забули, що вона є у вас, - цей красивий, гострий і зручний інструмент.
Чого не може сайт?
Сайт не може приїхати в гості до клієнта. Або виплигнути з комп'ютера на стіл і продати сувенір. Сайт не може зателефонувати. Написати розумного листа. Вилізти з принтера і порадувати останнім анекдотом. Дати скоштувати шоколадку або пиво. Він навіть сам по собі на екрані не з'явиться.
Інтернет - це як пошта. Або бібліотека. Або факс.
Не важливо, як виглядає ваш факс. Якої він фірми, де він зроблений. Важливо, що за папірець ви в нього засунули й у кого він з іншого факсу вилізе, і чи вилізе взагалі. Не важливо, як видана книга. Якщо вона нікому не потрібна, її ніколи в бібліотеці не запитають. І якщо ви нічого не відправляли поштою, ніхто нічого не отримає.
Бізнес
Для будь-якої компанії сайт - це штука, яка виконує набір функцій в бізнесі. Наприклад, сайт може допомогти знайти ваш офіс. Дати координати секретаря. Допомогти отримати останні актуальні ціни.
Може допомогти журналістам у написанні статті про ваш ринок. Дати стан товарів на складі. Але в першу чергу сайт повинен допомагати продавати.
Продавати
По-перше, по-друге, по-третє. Завжди. Тільки. Сайт повинен щось продавати.
Впливати на покупців. Формувати ринок. Надавати дію.
Відповідати на питання. Бути інтерфейсом. Взаємодіяти.
Працювати на імідж, підкреслювати перевагу над конкурентами, бути додатковим сервісом, конкурентною перевагою, каналом комунікації зі споживачами.
Але ж усе це кінець кінцем повинно позначитися на продажах.
Яким чином? Основне питання, на яке потрібно відповісти перед початком роботи над сайтом.
Різноманітність
Ймовірно, бізнес рекламного агентства відрізняється від гуртового продажу медичних препаратів.
Маркетинг. Це всеосяжне слово. Кожен продає по-своєму. Все залежить від того, що продається і кому продається. По-науковому - маркетингові комунікації.
Відповідь на питання, що повинен робити сайт, як допомагати продавати, прихована саме там. Набір функцій, які може і повинен виконувати сайт, залежать від конкретики бізнесу й особливостей Інтернету.
Не все, що хотілося б, вдасться. Але дуже часто не все, що може сайт, він робить.
Бюджет
Що ми хочемо від сайту? Що може сайт? Як він може це зробити? Формулювання відповідей на ці питання визначить БЮДЖЕТ.
Бюджет на створення сайту - це не стільки ті гроші, які ви платите розробникові. Це - Ваш час і час Ваших співробітників. Витрачене на створення, оновлення. Це - години, поїздки, зустрічі.
Потрібно порівнювати можливості сайту із зусиллями й коштами, які туди спрямовані. Сайт буде корисним, якщо об'єм зусиль, який у нього вкладений, відповідає віддачі.
Крик розробника
Якщо ви найняли розробника - краще до нього прислухатися.
У розробника вийде хороший і корисний сайт тільки тоді, коли він, розробник, із Вами згоден. Якщо це не так - вийде черговий марнотратний сайт. Таких мільйони в мережі. У нас, на заході, в Росії.
Розробник сайтів - це не програміст, дизайнер і менеджер проекту. Це - комплекс послуг. Беріть всі послуги, вимагайте максимум, а не тільки і не стільки реалізацію Ваших ідей і прагнень.
Планування результату
Скільки чоловік побачило Ваш сайт? Це - найбільш поширений показник ефективності сайту. Тільки дуже часто ця цифра нічого не означає. Взагалі.
Продажі. Знання торгової марки. Вплив на ринок. Імідж. Це - результати.
Якщо сайт допоміг дістатися до Вашого офісу 10 клієнтам за місяць - це теж результат. Зрозумілий результат.
Можна говорити про вимірні й невимірні результати. Але їх потрібно прагнути досягти. Якщо немає мети - немає руху у напрямі її реалізації.
Як?
Проте дуже часто результат, який нам потрібний, недосяжний. Або результат досяжний з такою напругою і фінансовими витратами, що стає непотрібним.
Що може бути зроблене? Скільки зусиль потрібно витратити? Чи потрібно це робити взагалі? І якщо потрібно, то як?
Поки у Вас немає ясної відповіді на ці питання, необтяженої технічними подробицями, не вкладайте істотних грошей у створення свого сайту. В Інтернет узагалі. У будь-який маркетинговий захід.
Техніка?
Кому доручити створення сайту? Відділ IT?
Що таке сайт? Домен, хостинг, HTML, Flash, система управління? Якщо Ви думаєте над відповідями на ці питання - це не про сайт.
Сайт - це елемент маркетингової діяльності Вашої компанії. До IT він має таке ж відношення, як, наприклад, розробка й розміщення на ТБ відеоролика.
Якісна технічна реалізація сайту не робить його корисним. Хоча неякісна реалізація, звичайно, може все зіпсувати.
Начебто все просто?
Ну так. Усе просто і зрозуміло. Тому купувати потрібно послугу зі створення корисного сайту. Прагнути до того, щоб сайт був корисний.
Якщо ви самостійно до цього не прагнутимете - користі від сайту не буде. Або буде в 10 разів менше, ніж могло б бути. Або за результат ви заплатите стільки грошей, що вистачить цей результат досягти іншими методами 10 разів підряд.
Сайт - це шматочок маркетингової діяльності компанії. Саме так до нього і треба відноситися.