Прижиттєве зображення князя Святослава Ярославича, сина Ярослава Мудрого і онука Володимира Великого, з родиною |
Кожна держава з максимальною ретельністю і серйозністю ставиться до вивіреності і достовірності державних символів. На перевірку їхньої однозначності та їхню популяризацію працюють цілі інституції. Натомість у нас справа пропаганди вітчизняної історії та державних символів досі лишається вкрай занедбаною.
Трохи більше року тому символами України черговий раз було зманіпульовано. Так, зокрема, у вересні 2004 року на нових гривнях у Великих Київських князів Володимира Великого і Ярослава Мудрого «несподівано» відросли бороди.
Секрет такої несподіванки полягав у тому, що Національним банком тоді керував Сергій Тигіпко, колишній комсомолець, а за сумісництвом – керівник виборчого штабу Віктора Януковича.
Арсеній Яценюк, нинішній міністр економіки, а тоді - перший заступник голови НБУ, навіть заявив, що «це зумовлено тим, що це є автентичний портрет, а кожна банкнота засвідчувалася спеціальною комісією, тому ми досить виважено підходимо до зовнішнього вигляду кожної банкноти».
Однак, якраз автентичні портрети Київських князів засвідчують, що борід вони не носили.
У батька князя Володимира – Святослава - бороди не було. Натомість, як свідчить візантійський історик Лев Діакон, він мав довгі вуса і «оселедець» на голові. Цінність повідомлень Лева Диякона в тому, що він був учасником переговорів візантійців і русів, і на власні очі бачив Київського князя Святослава: «Ось якою була його зовнішність: помірного зросту, не надто високого і не дуже низького, з кошлатими бровами і ясними, синіми очима, кирпатий, безбородий, з густим, дуже довгим волоссям над верхньою губою. Голова була в нього зовсім гола, але з одного боку її звисало пасмо волосся – ознака знатності роду; міцна потилиця, широкі груди та всі інші частини тіла були цілком співмірні, однак виглядав він похмурим і диким. В одне вухо його була вдіта золота сережка; вона була прикрашена карбункулом, обрамленим двома перлинами. Одяг його був білий і відрізнявся від одежі його наближених тільки чистотою. Сидячи в човні на лавці для веслярів він поговорив трохи з імператором про умови миру і поїхав. Так закінчилася війна ромеїв із скіфами».
Скільки-небудь якісних прижиттєвих зображень князя Володимира не збереглося, однак якщо виходити з прислів‘я «яблуко від яблуні не далеко котиться», то не зрозуміло, чому в князя Володимира Святославича мала бути борода, якщо в його батька були довгі вуса й оселедець.
За часів СРСР історики намагалися зруйнувати архетиповий для українців образ Київських князів. Історик Герасимов «реконструював» образ князя Ярослава Мудрого, в результаті чого відростив йому бороду та надав монголоїдних рис обличчя. Вочевидь, це було зроблено задля того, щоб довести спадковість Москви по відношенню до Київської Русі – Київські князі в уявленні населення мали стати схожі на московських царів.
Це робилося попри те, що ранні Київські князі мали переважно скандинавське походження, і тому суттєво відрізнялися від московських царів, які, в свою чергу, мали добрий десяток поколінь татарських предків.
Вочевидь, така ж мета була й у комсомольця Тигіпка, який вважав, що продовження перебріхування історії зробить українців більш лояльними до наказів Москви. Водночас, найбільш достовірно князя Ярослава Володимировича зображено на його печатці. Ця печатка, природно, могла бути тільки прижиттєвою. На ній ми бачимо портрет, що радикально відрізняється від спроб реконструкції образу князя, здійснених в СРСР.